‘Bedrijven als Nestlé doen te vaak aan greenwashing’

Nieuws

Greenpeace niet onder de indruk

‘Bedrijven als Nestlé doen te vaak aan greenwashing’

‘Bedrijven als Nestlé doen te vaak aan greenwashing’
‘Bedrijven als Nestlé doen te vaak aan greenwashing’

IPS

11 april 2018

Milieuorganisatie Greenpeace is niet onder de indruk over de stappen die grote bedrijven tegen plasticvervuiling ondernemen. ‘Ze zetten babystapjes om een crisis aan te pakken waaraan het zelf medeschuldig is’, klinkt het.

© Noah Alorwu (Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International)

Bedrijven doen te weinig inspanningen om afvalberg te verkleinen

Noah Alorwu (CC BY-SA 4.0)​

Milieuorganisatie Greenpeace is niet onder de indruk over de stappen die grote bedrijven zetten om plasticvervuiling te verminderen. De organisatie vindt dat grote bedrijven te veel aan greenwashing doen. Ze doen zich vaak milieuvriendelijker en maatschappelijk verantwoorder voor dan ze zijn. ‘Ze zetten babystapjes om een crisis aan te pakken waaraan het zelf medeschuldig is’, klinkt het.

‘Op deze manier wordt niet echt ingezet op vermindering van plastic voor eenmalige gebruik. Het grootste voedingsmiddelenbedrijf ter wereld, Nestlé, hanteert ongelooflijk lage standaarden’, zegt Graham Forbes van Greenpeace. Bedrijven moeten dus meer inzetten op vermindering en uiteindelijk uitfasering van wegwerpplastic.

Recycleerbaar of herbruikbaar verpakkingsmateriaal

Nestlé zegt voor 2025 helemaal te willen overstappen op recycleerbare of herbruikbare verpakkingsmaterialen.

‘Plasticafval is momenteel een van de belangrijkste duurzaamheidskwesties wereldwijd’, zegt Nestlé-CEO Mark Schneider. ‘We willen oplossingen zoeken om te komen tot minder afval, hergebruik en recyclage.’

Volgens Forbes legt Nestlé de verantwoordelijkheid om plasticafval op te ruimen eerder bij consumenten dan bij het bedrijf zelf.’

‘Onze ambitie is voor 2025 het punt te bereiken waarop we 100 procent recycleerbaar of herbruikbaar verpakkingsmateriaal gebruiken.’ Volgens Forbes ontbreekt het aan concrete doelen en is de verklaring van Nestlé ‘vooral gebaseerd op “ambities” om het beter te doen en legt Nestlé de verantwoordelijkheid om plasticafval op te ruimen eerder bij consumenten dan bij het bedrijf zelf.’

Het bedrijf zegt af te willen van niet-recycleerbaar plastic, gebruik van plastic dat “een hogere recyclagegraad toelaat” te willen aanmoedigen en ook complexe combinaties van verpakkingsmaterialen te willen veranderen. Maar Greenpeace is niet onder de indruk: ‘Van de inzet om te recycleren worden onze oceanen, waterwegen en omgeving uiteindelijk niet schoner. Het tegendeel is eerder waar, het bedrijf verergert met die business-as-usual eerder de plasticvervuiling.’

Nestlé maakte de plannen gisteren bekend en is daarmee een van de laatste grote producenten van voedingsmiddelen die hebben aangegeven binnen afzienbare tijd willen overstappen op duurzamere verpakkingsmaterialen. Het bedrijf zegt zo onder meer plasticvervuiling te willen tegengaan.