Oude batterijen uit elektrische bussen houden Nederlands stroomnet stabiel

Nieuws

‘Potentieel is enorm’

Oude batterijen uit elektrische bussen houden Nederlands stroomnet stabiel

Oude batterijen uit elektrische bussen houden Nederlands stroomnet stabiel
Oude batterijen uit elektrische bussen houden Nederlands stroomnet stabiel

IPS

19 oktober 2022

Gebruikte batterijen uit elektrische bussen van het Nederlandse VDL krijgen een tweede leven bij energiebedrijf RWE. Ze blijken prima geschikt om het stroomnet te stabiliseren en pieken op te vangen.

Spoorjan / Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

Batterijen van oude elektrische bussen van de Nederlandse autofabrikant VDL worden gerecupereerd en aan elkaar gekoppeld om het stroomnet te stabiliseren en pieken op te vangen.

Spoorjan / Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

De 43 elektrische bussen die al sinds 2016 in Eindhoven rondrijden, zijn stilaan toe aan een nieuw en krachtiger batterijpak. Maar de oude batterijen worden niet zomaar afgedankt: ze nog prima bruikbaar voor andere toepassingen.

Busbouwer VDL heeft daarom de handen ineengeslagen met energiebedrijf RWE voor project ‘Anubis’. De 43 batterijen, met een totale opslagcapaciteit van 7,5 megawatt, zullen in de energiecentrale van Moerdijk gekoppeld worden tot één installatie. De batterijen zijn ideaal om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen, en door de snelle reactietijd zijn de batterijen ook uitermate geschikt om het stroomnet te stabiliseren.

‘Met het Anubis-project tonen RWE en VDL aan dat technische uitdagingen rond de bouw en exploitatie van installaties zoals deze kunnen worden overwonnen’, zegt Roger Miesen, ceo van RWE Generation. ‘Met dit project dragen we bovendien actief bij aan CO2-reductie, omdat de batterijen na een eerste fase in de VDL-bussen, bij RWE een verlengde levensduur krijgen. Daarna worden ze hoogwaardig gerecycled.’

Test

In eerste instantie is het vooral de bedoeling om de mogelijkheden te testen en zoveel mogelijk data te verzamelen, zegt VDL-baas Paul van Vuuren.

Maar het potentieel is enorm: de transportsector verandert de komende jaren in hoog tempo van fossiel naar elektrisch. Ervan uitgaande dat na 2030 alle bussen en steeds meer auto’s en vrachtwagens elektrisch rijden, zal alleen in in Nederland jaarlijks meer dan 150.000 ton aan batterijen beschikbaar zijn voor recycling. Deze worden nu nog als afval aangemerkt en veelal naar recyclingbedrijven in het buitenland gestuurd.

‘In Europa rijden nu al meer dan 1.100 elektrische VDL-bussen in diverse steden en regio’s’, zegt van Vuuren. ‘Wij verwachten dus met het Anubis-project veel te leren, zodat we een belangrijke bijdrage kunnen gaan leveren aan een toekomst waarin gebruikte bus-batterijen gebruikt worden als energie opslagsysteem voordat ze gerecycled worden.’