Onderzoek bij duizenden schoolkinderen in Ethiopië
Pandemie ‘onderbrak’ sociale ontwikkeling van armste kinderen
IPS
01 december 2022
De schoolsluitingen door de pandemie hebben de sociale en emotionele ontwikkeling van 's werelds armste kinderen onderbroken, stelt onderzoek in Ethiopië. Na de pandemie waren deze kinderen minder zelfzeker om met anderen te praten en vonden ze het lastiger om vrienden te maken.
Een school in de Ethiopische hoofdstad Addis Ababa.
GPE/Alexandra Humme (CC BY-NC-ND 2.0)
De schoolsluitingen door de pandemie hebben de sociale en emotionele ontwikkeling van ‘s werelds armste kinderen onderbroken, stelt onderzoek in Ethiopië. Ze spraken na de pandemie minder zelfverzekerd met anderen en vonden het moeilijker om vrienden te maken.
Een eerste onderzoek bij meer dan tweeduizend schoolkinderen in Ethiopië toonde aan dat hun sociale en emotionele ontwikkeling niet alleen tot stilstand kwamen tijdens de schoolsluitingen, maar waarschijnlijk ook achteruitging. De kinderen gaven aan na de pandemie minder zelfverzekerd een gesprek aan te knopen of nieuwe vrienden te maken.
Leerachterstand
Een tweede, gekoppeld onderzoek onder zo’n zesduizend schoolkinderen stelt ook een leerachterstand vast aan de hand van een rekentest die voor en na de pandemie werd afgenomen. De resultaten daarvan tonen aan dat er wel bijgeleerd werd tijdens de lockdowns, maar minder snel dan verwacht.
De kinderen gaven aan na de pandemie minder zelfverzekerd een gesprek aan te knopen of nieuwe vrienden te maken.
Armere kinderen en kinderen op het platteland presteerden consequent slechter, en ook de uitvalpercentages zijn er groter.
Van de kinderen die in éénmaal in 2019 en nog eens in 2021 werden beoordeeld, stopte meer dan één op de tien tijdens de lockdown met school. Onder de schoolverlaters waren onevenredig veel meisjes en kinderen uit armere gezinnen of plattelandsgezinnen.
Prestatiekloof
Volgens het onderzoek verloren de kinderen het equivalent van ten minste een derde van een schooljaar – een schatting die onderzoekers zelf als ‘conservatief’ omschrijven. Die achterstand lijkt de al aanzienlijke prestatiekloof tussen kansarme leerlingen en de andere leerlingen te hebben vergroot. Er zijn ook aanwijzingen voor een verband met de achteruitgang van sociale vaardigheden.
Beide onderzoeken zijn uitgevoerd door onderzoekers van de Universiteit van Cambridge in samenwerking met collega’s van de Universiteit van Addis Ababa. Het bewijst volgens de wetenschappers dat covid een langdurige impact heeft op kinderen overal ter wereld, maar vooral in arme landen.
‘Deze ernstige breuken in de ontwikkelings- en leertrajecten van kinderen onderstrepen dat we niet enkel moeten nadenken over de impact op de academische, maar ook de op sociale vaardigheden’, zegt hoogleraar Tassew Woldehanna van de Universiteit van Addis Ababa. ‘Inhaalonderwijs moet die twee tegelijk aanpakken.’