Piketty pleit voor taks op luchtvaart

Nieuws

Piketty pleit voor taks op luchtvaart

Piketty pleit voor taks op luchtvaart
Piketty pleit voor taks op luchtvaart

IPS

06 november 2015

Een belasting van 20 euro per passagier in economy, tot zelfs 180 euro in business class. Dat is volgens de spraakmakende Franse econoom Thomas Piketty nodig in de strijd tegen de klimaatverandering.

Link

Lees hier het rapport!

Piketty doet het voorstel samen met zijn collega Lucas Chancel in een rapport in aanloop naar de klimaattop in Parijs eind deze maand. De opbrengst van de belasting moet jaarlijks 150 miljard euro opleveren die ontwikkelingslanden nodig hebben om met de gevolgen van de klimaatverandering om te gaan.

Klimaatongelijkheid

De twee economen beschrijven het enorme verschil in klimaatafdruk tussen mensen over de hele wereld. Amper 10 procent van de wereldbevolking is verantwoordelijk voor bijna de helft van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen, schrijven ze. En net als bij economische ongelijkheid komen de grote verschillen voor binnen de landsgrenzen in plaats van tussen landen onderling.

‘Net als ongelijkheid brengt CO2 onze samenlevingen in gevaar.’

De rijkste 1 procent in de VS, Luxemburg en Saoedi-Arabië stoten bijvoorbeeld 200 ton CO2 per jaar uit, meer dan 25 keer het wereldwijde gemiddelde. Daar tegenover staan de armste inwoners van Mozambique, Rwanda en Malawi, die jaarlijks voor ongeveer 0,1 ton CO2 uitstoten.

‘Economische ongelijkheid bereikt recordhoogtes, en daar iets aan doen is een cruciale uitdaging voor beleidsmakers in de komende decennia’, zegt Chancel in een interview met de website Climate Home.

‘Het is hetzelfde met CO2: nog zo’n probleem dat onze samenlevingen in gevaar brengt. Als we er niet in slagen aan beide problemen iets te doen, kunnen onze samenlevingen ineen klappen.’

Een belasting op vluchten is een goede manier om wereldburgers met een klimaatintensieve levensstijl aan te pakken, en al zeker als business class hoger belast wordt dan een gewoon zitje in het vliegtuig, zeggen de economen.