De politieke partijen laten de advertentiedienst van Google, die gesponsorde boodschappen aan zoektermen koppelt, volledig links liggen. Enkel Samira Bersoul van Open VLD, kandidaat voor de Kamer, voert een Adwords-campagne. Wie b-h-v (en varianten) ingeeft in Google, krijgt dan weer een advertentie van het Halle-Vilvoordekomitee, Vlaamse Volksbeweging en Taalaktiekomitee: 'Splits zelf BHV', klinkt het daarin.
Bij de federale verkiezingen van 2003 beet het toenmalige Vlaams Blok nog de spits af als eerste adverteerder via Google Adwords, ook SP.a’er Frank Vandenbroucke dook toen nu en dan op.
De partijen hebben zich in deze campagne wel volledig op Twitter en Facebook gestort, maar ook op Facebook is geen reclame terug te vinden (op Twitter is adverteren nog niet mogelijk). Er loopt wel een campagne rond mensen met een beperking: ‘SP.a vergeet gehandicapte’ en ‘Vergeetput gehandicapten!’, luiden de titels van de advertenties, die zich vooral tegen SP.a en CD&V richten. Wie die campagne voert, is niet duidelijk, omdat de banners doorlinken naar ondermeer de website van De Redactie en de site van SP.a.
Van de verkiezingen in Nederland, die woensdag 9 juni plaatsvinden, zijn er ook in België campagnes zichtbaar via Google, ondermeer van de PVV van Geert Wilders (“Stop de massa-immigratie”) en wie de Nederlandse partijnamen dinsdag ingaf in Google kreeg telkens een advertentie van de Stichting Digitale Joodse Stad te zien, die verwijst naar een muziekvideo op You Tube, ingezongen door Israëliërs die verkleed zijn als Arabieren, en ‘Wij bedriegen de wereld’ zingen.
Zoektrends
De zoekopdrachten die Google voor België bijhoudt, tonen de voorbije weken een stijging in zoekwoorden die verband houden met de verkiezingen. Zoekacties op de namen van partijen tonen sinds april een forse stijging, na een vorige piek in juni 2009, toen de regionale en Europese verkiezingen plaatsvonden. Groen! leidt de dans, maar wellicht zijn de resultaten vervuild door andere groene items waarop surfers zoeken.
In Franstalig België scoort MR best in de Google Trends. Nog uit de zoektrends kan je afleiden dat er fors meer gezocht wordt op de verschillende politici, al taant de ster van Leterme en neemt Bart De Wever de leiding over. Tussen de mondiale trefwoorden scoren vooral Congo en het klimaat hoog.
Witte konijnen
De populaireit van Rik Torfs (CD&V) als zoekterm situeerde zich tot op heden vooral rond de periode dat De Slimste Mens op tv was, en waarin Torfs als jurylid zetelde, maar piekt nu ook in aanloop naar de verkiezingen. Idem voor Eva Brems (Groen!): zij scoorde in Google Trends hoog eind 2007, toen ze deelnam aan De Slimste mens, en de zoektrends tonen ook nu weer een stijging. De zoekacties op Google naar Siegfried Bracke bleven beperkt, tot hij aankondigde naar N-VA over te stappen.
Google levert nog niet dezelfde inspanningen als in Nederland, waar je alle verkiezingsprogramma snel kan doorzoeken op een aparte verkiezingspagina.