Politieke partijen Maleisië veroveren jonge kiezers met liedjes
Baradan Kuppusamy
14 juni 2012
Een cd met socialistische protestliederen heeft een muzikale verkiezingsstrijd ontketend in Maleisië. Beide kampen proberen de harten en hoofden van de jeugd te veroveren met plaatjes en campagnes op internet.
Kunasekaran Krishnan (43) is lid van de Socialistische Partij van Maleisië (PSM). Zijn cd met tien “revolutionaire liederen” is bedoeld om stemmen te winnen voor het blok Pakatan Rakyat (Volksalliantie). Dit jaar worden naar alle verwachting verkiezingen gehouden. “We hebben altijd maar één regering gekend, het Barisan Nasional (Nationaal Front)”, zegt hij. “Mijn cd is een poging mensen ervan te overtuigen dat de Pakatan Rakyat een alternatief is. Het is een effectieve manier om de ijzeren greep te breken die de regering over de traditionele media heeft.”
Gemangeld
De oppositie wordt door de media grotendeels genegeerd, maar met dit soort alternatieve campagnes, van demonstraties tot campagnes op sociale media en het verspreiden van honderdduizenden cd’s, worden compleet nieuwe doelgroepen aangeboord. Behalve muziek staan er op de cd’s ook politieke toespraken van mensen als Anwar Ibrahim, de leider van de alliantie.
Pakatan Rakyat biedt het eerste serieuze alternatief voor de regeringscoalitie in vijftig jaar. Voor veel mensen is dit een droom die tot nog toe onbereikbaar was. In 2008 kwam de alliantie dicht bij de overwinning op het uit dertien partijen bestaande Front. Er werd in vijf staten gewonnen en het Front raakte haar tweederde meerderheid kwijt, het slechtste resultaat sinds de onafhankelijkheid in 1957. Voor de coalitie zijn de komende verkiezingen een “strijd op leven en dood”, zei vicepremier Muhyiddin Yassin maandag op televisie.
Op Youtube heeft de Democratische Actiepartij (DAP), lid van de Pakatan Rakyat, filmpjes geplaatst met steeds dezelfde hoofdboodschap: ‘ubah’, oftewel ‘volledige verandering’. Dat is de centrale boodschap en ook de naam van het partijlied voor de komende verkiezingen. De cd’s worden gemaakt in het Maleisisch en het Mandarijn om de harten en hoofden van de stedelijke jeugd te veroveren.
Sociale media
Veertig procent van de bevolking is tussen de 21 en 39 jaar, zegt Sivamurugan Pandian van de Universiteit Sains Malaysia. “Alle partijen zijn actief bezig hen te paaien, want zij gaan de uitkomst van de verkiezingen bepalen.” Hij voorspelt een voorsprong voor de coalitie die het beste om weet te gaan met technologie. “Dat gaat over grenzen van ras, religie en etniciteit.” En daarom zijn sociale media een waar strijdtoneel geworden voor beide coalities.
En dan zijn er nog twee miljoen Tamils, afstammelingen van de contractarbeiders die in de 19e eeuw door de Britten werden binnengehaald om de oerwouden te ontginnen. Een belangrijke groep die in een aantal districten de coalitie kan maken of breken. “In India worden liedjes gebruikt om de Tamilstemmen te winnen”, zegt Kunasekaran. “Dat probeer ik hier na te doen.”
De regeringscoalitie is intussen ook begonnen cd’s te maken, om de slag om de jeugd niet te verliezen. Artiesten zijn ingehuurd om te zingen over het motto “continuïteit en vooruitgang”, en op de cd’s staat: “Vertrouw het Nationaal Front, we maken het al vijftig jaar waar.”