Recordopbrengst voor 11.11.11 ondanks ‘Debelseffect’
Mattias Creffier
25 april 2008
De Vlaamse Noord-Zuidkoepel haalde in 2007 een recordbedrag van 5.847.561 euro op bij het Vlaamse publiek, één procent meer dan in 2006. Het resultaat had nog beter kunnen zijn, want een uitgeregend 11-novemberweekend en de heisa rond een kritisch boek van journalist Thierry Debels zorgden voor een knik in de inkomsten.
Twee onverwacht grote legaten van meer dan 100.000 euro en de goed lopende verkoop van de 11.11.11-kalenders en postkaarten zorgden uiteindelijk voor wat 11.11.11 zelf “een mooi jaarresultaat” noemt. Tegenvallers waren de inkomsten uit straatacties tijdens het weekend van 11 november (-11 procent) en de giften van mensen die een brief in de bus kregen gestopt (-14 procent) of opgestuurd met de post (-8 procent).
“Het campagneweekend van 11 november 2007 viel wat tegen omdat het deze keer geen lang weekend was en het bovendien verschrikkelijk slecht weer was”, legt Bogdan Vanden Berghe van 11.11.11. uit. “Daarmee waren er heel wat minder vrijwilligers op straat en werden minder mensen bereikt.”
Debelseffect
De daling van overschrijvingen door particulieren hangt volgens Vanden Berghe duidelijk samen met de publicatie van het boek Hoe goed is het goede doel ? van economisch journalist Thierry Debels. “Honderd euro in de collectebus van 11.11.11 levert slechts één euro in het Zuiden op”, zo luidde de polemische ondertitel van het boek, dat overigens helemaal niet over 11.11.11 ging.
De Noord-Zuidkoepel heeft tegen Debels een proces aangespannen en wil daarom niet kwijt hoeveel financiële schade het boek precies heeft aangebracht. “Laten we het erop houden dat er sinds de publicatie een ‘stevige knik’ te zien is in de overschrijvingen”, zegt de 11.11.11-woordvoerder.
Verdeelsleutel
De organisatie maakt er overigens geen geheim van hoe de campagne-inkomsten worden verdeeld. 18 procent van de opbrengst dient om de kosten van de campagne te dekken, de rest, 4.797.750 euro wordt verdeeld volgens een vaste verdeelsleutel. 22 procent van dat bedrag gaat rechtstreeks naar partnerorganisaties in het Zuiden, 25 gaat naar 11.11.11. voor studie- en lobbywerk en 53 procent naar de partnerorganisaties van 11.11.11., zoals Broederlijk Delen, Vredeseilanden of Oxfam.