Salvadoraanse leerlingen leren rekenen in de groentetuin

Nieuws

Salvadoraanse leerlingen leren rekenen in de groentetuin

Salvadoraanse leerlingen leren rekenen in de groentetuin
Salvadoraanse leerlingen leren rekenen in de groentetuin

IPS

12 september 2017

In El Salvador leren leerlingen rekenen in de groentetuin van de school. Het maakt de lessen interessanter en de schoolmaaltijden gezonder.

Feed My Starving Children (FMSC) (CC BY 2.0)

Schoolkinderen in El Salvador

Feed My Starving Children (FMSC) (CC BY 2.0)​

In Atiquizaya, een dorp op 80 kilometer van de hoofdstad San Salvador, leren de leerlingen groenten te kweken in de groentetuin van de scholen. Bovendien krijgen ze elke dag een gezonde schoolmaaltijd voorgezet, met groenten van lokale, familiale landbouwers.

Dat is het gevolg van het Programma voor Duurzame Schoolvoeding van het ministerie van Onderwijs, met de steun van de VN-Voedsel- en Landbouworganisatie (FAO) en de financiële hulp van Brazilië.

Rekenen in de groententuin

In tien van de veertien departementen in El Salvador, een land van 6 miljoen inwoners, doen scholen mee met het programma, samen goed voor 73.000 leerlingen.

Vroeger kwamen de leerlingen soms niet naar school omdat ze thuis slecht aten, zegt Ana Fajardo, directrice in een van de scholen van Atiquizaya. Sinds haar school in het programma stapte, krijgen de leerlingen elke dag een maaltijd met granen, fruit, groenten en proteïnen.

Dankzij de groentetuin leren ze niet alleen groenten te kweken, maar worden ook vakken als rekenen interessanter, legt de twaalfjarige Yajaira Ortiz uit, een leerling uit het laatste jaar basisonderwijs. ‘Door de groentetuin is de les interessanter. We gaan naar buiten en zien daar ook veel geometrische vormen.’ De kleine percelen zijn aangelegd in bijvoorbeeld driehoeken en cirkels.

Successen in Brazilië

Brazilië boekte mooie successen met zijn Nationaal Programma’s voor Schoolvoeding. Om zoveel mogelijk andere scholen van die ervaring te laten profiteren, ondersteunt het sinds 2009, samen met de FAO, schoolmaaltijdprogramma’s in dertien Latijns-Amerikaanse landen.

‘Het is van groot belang lokale producenten bij zo’n initiatief te betrekken, want zo versterk je het sociale en economische weefsel van een gemeenschap.’

‘Het is van groot belang lokale producenten bij zo’n initiatief te betrekken, want zo versterk je het sociale en economische weefsel van een gemeenschap’, zegt de Braziliaanse Najla Veloso, FAO-coördinator voor schoolvoedingsprogramma’s in Latijns-Amerika.

In Brazilië komt 30 procent van de voedingsproducten die 42 miljoen leerlingen dagelijks krijgen, van lokale producenten. ‘Je moet van familiale landbouw kopen, want zo verander je de lokale economie en versterk je gemeenschappen.’

Strijd tegen honger en overgewicht

Atiquizaya kreeg de voorbije dagen het bezoek van deelnemers aan een regionaal forum over duurzame voedselsystemen dat in San Salvador plaatsvond. De deelnemers aan het forum, een initiatief van de FAO en de PAHO, de Pan-Amerikaanse Gezondheidsorganisatie, kwamen tot de conclusie dat alleen een totaal nieuw voedselmodel de gezondheidsproblemen als gevolg van slechte voeding kan verminderen.

Tijdens het forum luidde FAO-topman Julio Berdergué de alarmbel. Latijns-Amerika is de strijd tegen honger en overgewicht aan het verliezen, zei hij. Ook wereldwijd gaat de strijd tegen honger voor het eerst in een generatie achteruit.