Steeds meer kinderen zonder onderwijs door crisis in hun land

Nieuws

Niet naar school door gewapende conflicten, klimaatverandering, natuurrampen of ontheemding

Steeds meer kinderen zonder onderwijs door crisis in hun land

Steeds meer kinderen zonder onderwijs door crisis in hun land
Steeds meer kinderen zonder onderwijs door crisis in hun land

IPS

08 juni 2023

Het aantal schoolgaande kinderen in een crisissituatie is in een jaar tijd gestegen met ruim 12 procent tot 224 miljoen. Het grootste deel van de kinderen heeft geen toegang tot kwalitatief onderwijs, waarschuwen de Verenigde Naties (VN).

Emmanuel Ikwuegbu / Unsplash

Afrika ten zuiden van de Sahara is het hardste getroffen, en goed voor meer dan de helft van alle door crisissen getroffen kinderen.

Emmanuel Ikwuegbu / Unsplash

Gewapende conflicten, klimaatverandering, natuurrampen of ontheemding: ze hebben het aantal schoolgaande kinderen dat in een crisissituatie zit wereldwijd doen toenemen tot 224 miljoen, blijkt uit een nieuw rapport van het VN-fonds Education Cannot Wait.

Toegang en kwaliteit

Maar van die 224 miljoen kinderen hebben er maar 25 miljoen ook toegang tot kwaliteitsvol onderwijs. Voor 72 miljoen kinderen is er helemaal geen scholing. Van die kinderen woont de helft in amper acht landen: Ethiopië, Pakistan, Afghanistan, Soedan, Democratische Republiek Congo, Myanmar, Mali en Nigeria.

En ook wie wel naar school kan, krijgt daar lang niet altijd kwaliteitsonderwijs, blijkt uit het rapport. Volgens de cijfers hebben 127 miljoen kinderen wel toegang tot onderwijs, maar onder het minimumniveau van vaardigheden die door de VN omschreven worden in de ontwikkelingsdoelen (SDG’s). De kinderen krijgen dus wel onderwijs, maar leren er onvoldoende lezen of rekenen.

Afrika ten zuiden van de Sahara is het hardste getroffen, en goed voor meer dan de helft van alle door crisissen getroffen kinderen. Dat is onder meer het gevolg van de grootschalige droogtes in Oost-Afrika en de toenemende intensiteit van verschillende conflicten op het continent.