Taks op ‘veelvliegen’ spaart klimaat én gewone reiziger

Nieuws

Bij meerdere vluchten per jaar loopt de belasting op

Taks op ‘veelvliegen’ spaart klimaat én gewone reiziger

Een belasting die stijgt met het aantal vluchten dat je per jaar neemt, kan de uitstoot sterk verminderen en de gewone burger toch buiten schot laten. Dat zeggen verschillende ngo’s op basis van onderzoek door milieuadviesbureau CE Delft.

Hoe vaker je het vliegtuig in gaat, hoe duurder je ticket wordt: dat is het principe van een ‘belasting op veelvliegen’.

De meeste burgers, die weinig of niet vliegen, zullen die belasting dus nooit voelen. Maar ze kan het totale aantal passagiersreizen met wel 26% doen verminderen, zeggen Bond Beter Leefmilieu, Stay Grounded en de New Economics Foundation.

Ze baseren zich op een analyse van CE Delft, waarbij een belasting op veelvliegen de bestaande taksen vervangt. De onderzoekers gaan uit van een belasting van 0 euro voor een eerste retourvlucht. Wie in hetzelfde jaar een tweede vlucht neemt, betaalt 50 euro taks, en vervolgens 100, 200 en 400 voor de volgende vluchten in dat jaar. Voor een langeafstandsvlucht of een vlucht in business class is er een extra toelage.

Meeste burgers buiten schot

Volgens de analyse moet 72% van Europeanen in dat scenario niets extra betalen ten opzichte van vandaag. Gezinnen met een inkomen van meer dan 100.000 euro per jaar zijn vier keer waarschijnlijker om voor de belasting in aanmerking te komen dan wie minder dan 20.000 euro verdient.

De belasting zou niet alleen de uitstoot terugdringen, maar ook 51 miljard euro aan extra inkomsten kunnen opleveren in de EU, zegt de studie. Dat geld kan geïnvesteerd worden in groene infrastructuur of in een klimaatschadefonds voor kwetsbare landen. 

‘Van gezinnen worden al grote klimaatinspanningen gevraagd, maar de luchtvaartsector betaalt tot nog toe nauwelijks voor de klimaatimpact die vliegen veroorzaakt’, zegt Naomi Cambien van Bond Beter Leefmilieu. ‘Zo loopt ons land jaarlijks tot 700 miljoen euro aan inkomsten mis. Door de kleine groep – meestal rijke – veelvliegers te belasten, kunnen we de klimaatimpact van de luchtvaart sterk verminderen, zonder impact op de meerderheid van de burgers.’