Toerisme boomt op economisch kerkhof
Marcela Valente
11 februari 2003
De Argentijnse economie ligt in puin, maar
één sector doet net daardoor gouden zaken. Terwijl het toerisme in de andere
landen van Latijns-Amerika sterk achterging, ontving Argentinië vorig jaar
15,4 procent meer buitenlandse bezoekers dan in 2001. De spotgoedkope peso
deed de toeristen uit de buurlanden zelfs hun angst voor de gestegen
criminaliteit en politieke onlusten opzij zetten.
De groeicijfers die het toerisme in Argentinië doet optekenen zijn
fenomenaal tegen de achtergrond van de malaise die de sector internationaal
doormaakt als gevolg van de wereldwijde groeivertraging. Volgens de
Wereldtoerismeorganisatie kregen de landen van Zuid-Amerika vorig jaar
gemiddeld zeven procent minder toeristen op bezoek. De zwaarst getroffen
landen waren Uruguay met een teruggang van 34 procent, Venezuela (-26
procent) en Brazilië (-7 procent).
Argentinië trok in 2002 ongewoon veel toeristen uit de buurlanden aan. Die
profiteren van de lage koers van de peso; sinds januari 2002 is de
Argentijnse munt 65 procent van zijn waarde ten opzichte van de dollar
verloren. Buenos Aires, volgens een rangschikking van het Britse The
Economist tien jaar lang één van de twintig duurste wereldsteden, hoort
daardoor opeens bij de goedkoopste vijf in de tabel. Veel nieuwe bezoekers
blijken in Buenos Aires eerder een uitgebreide koopjesronde te ondernemen
dan bezienswaardigheden op te zoeken. Chilenen vinden nu in de Argentijnse
winkels gebruiksvoorwerpen die tot 50 procent goedkoper zijn dan in hun
eigen land. Maar de spectaculaire stijging van de bezoekersaantallen in
Vuurland en Patagonië bewijzen dat Argentinië ook echte toeristen aantrekt.
Ook veel Argentijnen worden door de muntontwaarding en de crisis gedwongen
hun vakantie in eigen land door te brengen. Erg is dat niet, want het
uitgestrekte Argentinië heeft alles wat de harten van vakantiegangers
sneller kan doen kloppen: stranden, watersportcentra en visrijke rivieren,
bergen en skigebieden en interessante steden met een hoogstaand cultureel en
gastronomisch aanbod.
De Argentijnse regering wrijft zich in de handen. De toeristische boom
bracht de schatkist vorig jaar bijna 530 miljoen euro op. Bovendien heeft de
aanstorm van toeristen de grote hotelketens ertoe aangezet opnieuw te gaan
investeren. Dat zorgt voor bijkomende banen in een sector die nu al direct
en indirect een miljoen Argentijnen werk verschaft.