Trager varen vermindert uitstoot scheepvaart met een derde
IPS
21 oktober 2017
De uitstoot van containerschepen en tankers kan met een derde dalen als de schepen verplicht worden trager te varen. Dat blijkt uit een studie van Milieu-adviesbureau CE Delft, die volgende week wordt voorgesteld aan de Internationale Maritime Organisatie (IMO).
four12 (CC BY-NC-ND 2.0)
De internationale scheepvaart is een bijzonder slechte klimaatleerling: de uitstoot van de sector zal naar verwachting stijgen met 120 procent tussen 2012 en 2050. Tussen 2013 en 2015 is die uitstoot alvast met 2,5 procent gestegen.
Maar in Parijs is de wereld eind 2015 overeengekomen om de uitstoot van broeikasgassen zo snel mogelijk te doen pieken en vervolgens te doen dalen naar nul in de tweede helft van deze eeuw. In dat scenario moet ook de scheepvaart dus de snelle groei van de uitstoot omkeren in een daling.
Snelheidsbeperking
Een van de beste manieren daarvoor is een verplichte daling van de snelheid, stelt de studie van CE Delft. Afhankelijk van het scheepstype leidt een vermindering van de snelheid met 10 procent tot een uitstootverlaging met 10 tot 15 procent. En het effect blijft toenemen naarmate de snelheid verder aan banden wordt gelegd: een vertraging met 30 procent leidt tot een dalende CO2-uitstoot met 24 tot 38 procent.
‘Het is de enige manier om de snelle en betekenisvolle reducties te krijgen op korte termijn die nodig zijn om de doelstellingen van Parijs te halen.’
Trager varende schapen bieden nog meer voordelen, merkt de studie op, zoals de creatie van banen in landen waar schepen wordt gebouwd, omdat meer schepen nodig zijn om de groei in de wereldhandel bij te benen.
‘Nieuwe wetgeving die de snelheid van schepen aan banden legt, is essentieel voor de klimaatstrategie van de IMO’, zegt John Maggs, voorzitter van de Clean Shipping Coalition, die de studie bestelde. ‘Het is de enige manier om de snelle en betekenisvolle reducties te krijgen op korte termijn die nodig zijn om de doelstellingen van Parijs te halen.’
‘Snelle CO2-besparingen zijn essentieel voor de decarbonisering van de sector, omdat ze zo tijd winnen om op langere termijn oplossingen te ontwikkelen. Recente suggesties van de sector dat geen maatregelen op korte termijn nodig zijn, zijn roekeloos en dreigen de strategie van de IMO van bij te start te doen ontsporen.’
Moeilijk
De drie onderzochte scheepstypes, containerschepen, bulkcarriers en tankers, zijn samen goed voor 52 procent van de wereldwijde klimaatafdruk van de scheepvaart. Als ook de snelheid van andere scheepstypes wordt verminderd, kan de uitstoot dus nog veel verder worden teruggedrongen.
‘De scheepvaart is de enige internationale sector die nog bindende uitstootdoelstellingen moet stellen’, zegt Bill Hemmings van de milieugroep Transport&Environment. ‘De gesprekken binnen de IMO zullen moeilijk worden, omdat de sectororganisatie ICS zich tot nog toe verzet heeft tegen elk voorstel. Maar de industrie heeft zelf bewezen dat trager varen werkt: het bleek erg effectief in het doorstaan van de economische crisis. De IMO moet het nu eens worden over verplichte snelheidsbeperking om de uitstoot substantieel te verminderen.’