Twee derde Afghaanse meisjes gaat niet naar school

Nieuws

Twee derde Afghaanse meisjes gaat niet naar school

Twee derde Afghaanse meisjes gaat niet naar school
Twee derde Afghaanse meisjes gaat niet naar school

IPS

19 oktober 2017

De pogingen van de Afghaanse regering en internationale donoren om meisjes in Afghanistan naar school te krijgen, haperen. Dat zegt mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch (HRW).

Global Partnership for Education - GPE (CC BY-NC-ND 2.0)

Onderwijs voor meisjes in Kandahar

Global Partnership for Education - GPE (CC BY-NC-ND 2.0)​

Zestien jaar nadat de Amerikaanse interventie in Afghanistan de taliban van de macht verdreef, gaat nog steeds naar schatting twee derde van de Afghaanse meisjes niet naar school.

‘De Afghaanse regering en donoren beloofden in 2001 onderwijs aan alle meisjes, maar door onveiligheid, armoede en ontheemding zitten de meeste meisjes nog thuis’, zegt Liesl Gerntholtz, directeur Vrouwenrechten bij HRW.

Geen succesverhaal

Het rapport beschrijft hoe de veiligheidssituatie in het land achteruitgaat, terwijl internationale donoren zich afkeren van Afghanistan. Tegelijkertijd stagneert het aantal meisjes dat naar school gaat. HRW sprak voor het rapport met 249 meisjes in de provincies Kaboel, Kandahar, Balkh en Nangarhar die hun school niet konden afmaken.

‘Meisjesonderwijs wordt door donoren en de Afghaanse regering vaak neergezet als een succesverhaal’

Meisjesonderwijs wordt door donoren en de Afghaanse regering vaak neergezet als een succesverhaal, zegt HRW. Er gaan dan ook miljoenen meisjes meer naar school dan onder het talibanbewind. Maar de doelstelling om alle meisjes naar school te laten gaan, is nog lang niet gehaald. Zo’n 3,5 miljoen kinderen gaan niet naar school, en in 85 procent van de gevallen gaat het om meisjes. Slechts 37 procent van de tienermeisjes kan lezen en schrijven, terwijl dat bij jongens 66 procent is.

In Afghanistan zijn er minder meisjesscholen dan jongensscholen en in de helft van de provincies maken vrouwen minder dan 20 procent van de leerkrachten uit. Dat is een barrière voor meisjes uit gezinnen die niet accepteren dat hun dochter les krijgt van een man. Veel kinderen wonen ook te ver van school. Dat hindert vooral meisjes. Ongeveer 41 procent van de scholen heeft geen schoolgebouw en vaak ontbreekt het aan water en wc’s, wat een extra belemmering vormt voor meisjes.

Thuis blijven

Meisjes worden daarnaast thuisgehouden omdat hun omgeving weinig waarde hecht aan onderwijs voor meisjes. Een derde van de meisjes trouwt voor ze achttien jaar oud zijn. Eenmaal verloofd of gehuwd, stoppen ze met school.

Daar staat tegenover dat er ook ouders zijn die er alles aan doen om hun dochters op school te krijgen. HRW sprak met ouders die verschillende steden bezochten en zelfs het land doortrokken om een school voor hun dochters vinden. Hun oudere broers werkten illegaal in Iran om het schoolgeld voor hun zussen te verdienen.