Uitstoot Europese vluchten daalt met bijna twee derde

Nieuws

'Er is geen reden om terug te keren naar de vervuilingspiek van voor de pandemie'

Uitstoot Europese vluchten daalt met bijna twee derde

Uitstoot Europese vluchten daalt met bijna twee derde
Uitstoot Europese vluchten daalt met bijna twee derde

IPS

09 april 2021

De uitstoot van het vliegverkeer binnen Europa is vorig jaar met bijna twee derde gedaald, blijkt uit een analyse van denktank T&E. ‘De belastingbetaler heeft miljarden betaald om de maatschappijen te redden en mag nu ook een duurzamer herstel eisen.’

Unsplash / Lukas Souza (CC0)

Unsplash / Lukas Souza (CC0)

De pandemie deed het aantal vluchten vorig jaar dramatisch dalen en dat is ook te zien in de uitstootcijfers. Uit de analyse van Europese data door Transport & Environment (T&E) blijkt dat de uitstoot van Europese vluchten gemiddeld met 64 procent gedaald is.

Jet2.com en TUI vertoonden de grootste daling met 80 en 79 procent. KLM en Lufthansa stootten respectievelijk 55 en 67 procent minder uit. DHL vertoont als enige maatschappij een lichte stijging met 1 procent.

Groen herstel

Volgens modellen van de Internationale Associatie voor Luchttransport (IATA) kan het luchtverkeer zich al in 2024 herstellen tot de niveaus van voor de pandemie. Volgens T&E is het belangrijk dat dat herstel op een meer duurzame manier gebeurt.

‘Zoals verwacht is de uitstoot vorig jaar dramatisch gedaald’, zegt Jo Dardenne, luchtvaartexpert bij T&E. ‘De belastingbetaler heeft miljarden betaald om de maatschappijen te redden en mag nu ook een duurzamer herstel eisen.’

Het is belangrijk dat overheden de werknemers in de luchtvaartsector blijven steunen, zegt T&E, maar tegelijk van de maatschappijen inspanningen eisen, zoals het gebruik van schonere vliegtuigbrandstof. Ook een CO2-taks voor alle Europese vluchten dringt zich op als de industrie zich herstelt.

De Europese Commissie werkt aan een wetsvoorstel rond groene vliegtuigbrandstof, dat in juni verwacht wordt. ‘Er is geen reden om terug te keren naar de vervuilingspiek van voor de pandemie’, zegt Dardenne. ‘Luchtvaartmaatschappijen kunnen beter heropbouwen met groene brandstoffen en door te betalen voor hun vervuiling, en de EU zou ze daartoe moeten verplichten.’