Greenpeace: ‘Er is een verbod op privévluchten nodig’
Uitstoot privéjets explodeert
IPS
30 maart 2023
Het aantal vluchten met privéjets is vorig jaar in Europa met 64% gestegen. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Greenpeace. De totale CO2-uitstoot van de vluchten is meer dan verdubbeld.
Het onderzoek door het Nederlandse milieuadviesbureau CE Delft toont aan dat het Europese privéjetverkeer de afgelopen drie jaar enorm is gestegen.
Vali Greceanu / Pixabay
Het onderzoek door het Nederlandse milieuadviesbureau CE Delft toont aan dat het Europese privéjetverkeer de afgelopen drie jaar enorm is gestegen, van 118.756 vluchten in 2020 tot 572.806 vluchten vorig jaar. Meer dan de helft van de vluchten was korter dan 750 kilometer.
Parijs-Londen
De vluchten stoten gemiddeld 5,9 ton uit. Dat is vergelijkbaar met 23.000 kilometer afleggen met een gemiddelde benzineauto – of 16 keer van Parijs naar Rome rijden.
Frankrijk, Groot-Brittannië en Duitsland zijn de landen met de meeste vluchten. Nice, Parijs en Genève zijn de populairste bestemmingen.
Ook het aantal vluchten dat vanuit België vertrekt, is zowat verviervoudigd.
Maar de drukste route in Europa blijkt Parijs-Londen met gemiddeld negen privévluchten per dag. Onbegrijpelijk, zegt Greenpeace, want er is een directe treinverbinding tussen Londen en Parijs die iets meer dan twee uur duurt en 14 treinen per dag biedt.
België
Ook het aantal vluchten dat vanuit België vertrekt, is zowat verviervoudigd, van 2794 vluchten in 2020 tot 10.618 in 2022. De CO2-uitstoot is nog veel sneller gegroeid, van 6819 naar 40.965 ton.
In 2020 was de luchthaven van Antwerpen nog de meest populaire met een kleine duizend vluchten, maar inmiddels heeft Brussels Airport die plek overgenomen met meer dan vierduizend vluchten. Het grootste deel van die vluchten heeft Parijs, Londen of Genève als bestemming.
Oneerlijk
De cijfers tonen volgens Greenpeace dat een Europees verbod op privéjets zich opdringt.
‘Kwetsbare mensen staan in de frontlinie van de klimaatcrisis, en toch worden zij in armoede geduwd door hogere brandstofprijzen, terwijl ze het minste hebben gedaan om die crisis te veroorzaken’, zegt Thomas Gelin van Greenpeace. ‘Het is bijzonder oneerlijk dat rijke mensen op deze manier het klimaat kunnen blijven ontwrichten. Vervuiling voor overbodige luxe is het eerste dat we moeten schrappen: er is een verbod op privévluchten nodig.’
De Franse regering heeft er al bij de EU op aangedrongen om de regels voor privéjets, korteafstandsvluchten en spotgoedkope vliegtickets aan te scherpen. Tijdens een bijeenkomst van EU-ministers in december spraken België, Nederland, Luxemburg en Portugal hun steun uit voor de oproep van Frankrijk.