Uitstoot toerisme groeit dubbel zo snel als die van wereldeconomie

Nieuws

Vliegverkeer is het grootste probleem

Uitstoot toerisme groeit dubbel zo snel als die van wereldeconomie

De uitstoot van het toerisme groeit dubbel zo snel als die van de rest van de wereldeconomie. Toerisme is nu al goed voor 9 % van de totale uitstoot, blijkt uit onderzoek in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Het toerisme zit met een dubbel probleem. De vraag groeit enorm snel, waardoor de uitstoot toeneemt, en aan de andere kant is er nauwelijks technologische ontwikkeling om die uitstoot te verminderen.

‘Zonder snelle ingrepen in de wereldwijde toerisme-industrie, verwachten we een jaarlijkse toename van de uitstoot van 3 tot 4%’, zegt Ya-Yen Sun, hoogleraar Economie aan de Universiteit van Queensland in Australië. ‘Dat betekent dat die elke twintig jaar zal verdubbelen.’

Dubbele groei

Sun onderzocht met Australische en Zweedse collega’s de impact van internationale en binnenlandse reizen voor 175 landen. Ze hebben berekend dat de CO2-voetafdruk van het toerisme tussen 2009 en 2019 is gestegen van 3,7 naar 5,2 gigaton (Gt). Het grootste deel daarvan komt op rekening van de luchtvaart, nutsbedrijven en het gebruik van voertuigen.

Daarmee klokt het toerisme af op een jaarlijkse groei van 3,5% per jaar aan emissies – ruim het dubbele van de groei van 1,5% per jaar die de globale economie laat optekenen - van 50,9 naar 59,1 Gt.

Dat staat haaks op het Klimaatakkoord van Parijs, dat vereist dat de sector zijn uitstoot jaarlijks met meer dan 10% vermindert.

Luchtvaart

‘De grootste CO2-uitdaging in het toerisme is de luchtvaart’, zegt Sun.

‘Langeafstandsvluchten verminderen is een van de aanbevelingen die we hebben gedaan om de industrie te helpen haar emissies te verlagen, samen met gerichte maatregelen zoals een CO2-belasting, koolstofbudgetten en de verplichting om alternatieve brandstoffen te gebruiken.’

De wetenschappers denken onder meer aan stappen om de marketing voor langeafstandsreizen te verminderen of te stoppen en aan een nationale groeidrempel om de snelle groei van emissies in toom te houden.