Unicef-baas: ‘Geef leerkrachten prioriteit voor coronavaccin’

Nieuws

‘Dit zal leraren beschermen tegen het virus en hen in staat stellen om contactonderwijs te blijven geven en uiteindelijk om de scholen open te houden’

Unicef-baas: ‘Geef leerkrachten prioriteit voor coronavaccin’

Unicef-baas: ‘Geef leerkrachten prioriteit voor coronavaccin’
Unicef-baas: ‘Geef leerkrachten prioriteit voor coronavaccin’

IPS

16 december 2020

‘De coronapandemie heeft enorme gevolgen voor de schoolloopbaan van kinderen overal ter wereld. Het vaccineren van leerkrachten is een cruciale stap om dit weer op het goede spoor te krijgen.’ Dat zegt Henrietta Fore, de directeur van Unicef.

Unicef roept op om leraren voorrang te geven bij inentingen met het COVID-19-vaccin, na de eerstelijns gezondheidswerkers en mensen met onderliggende gezondheidsproblemen.

Alexandra_Koch / Pixabay

‘De coronapandemie heeft enorme gevolgen voor de schoolloopbaan van kinderen overal ter wereld. Het vaccineren van leerkrachten is een cruciale stap om dit weer op het goede spoor te krijgen.’ Dat zegt Henrietta Fore, de directeur van Unicef.

‘Tijdens het hoogtepunt eind april 2020 werd tot 90 procent van de studenten wereldwijd getroffen door de sluiting van de scholen’, zegt Fore. ‘Hoewel veel scholen ondertussen opnieuw open zijn, blijft de idee hardnekkig bestaan dat het sluiten van scholen de verspreiding van de ziekte kan vertragen, ondanks toenemend bewijs dat scholen niet de belangrijkste motor zijn van infecties. Hierdoor zien we echter dat scholen opnieuw de deuren sluiten, nu de besmettingen in veel landen opnieuw de hoogte in schieten.’

Sinds 1 december hebben opnieuw meer klassen de deuren toegedaan. Eén op de vijf leerlingen kan door COVID momenteel niet naar school - dat zijn 320 miljoen kinderen.

Leerkrachten beschermen

Unicef roept op om leraren voorrang te geven bij inentingen met het COVID-19-vaccin, na de eerstelijns gezondheidswerkers en mensen met onderliggende gezondheidsproblemen. ‘Dit zal leraren beschermen tegen het virus en hen in staat stellen om contactonderwijs te blijven geven en uiteindelijk om de scholen open te houden’, zegt Fore.

‘De gevolgen van langdurig gemist of slecht onderwijs zijn groot, vooral voor gemarginaliseerde groepen’

‘Hoewel de beslissing over de toewijzing van vaccins uiteindelijk bij regeringen ligt, zijn de gevolgen van langdurig gemist of slecht onderwijs groot, vooral voor gemarginaliseerde groepen’, zegt ze.

‘Dit zijn moeilijke beslissingen die ons tot moeilijke afwegingen dwingen. Maar het zou niet moeilijk mogen zijn te beslissen om er alles aan te doen om de toekomst van de volgende generatie veilig te stellen. Dit begint met het beschermen van diegenen die verantwoordelijk zijn voor het openen van die toekomst voor hen.’