Uruguay wil draaischijf van Zuid-Amerika worden
Pablo Tosquellas
06 november 2013
Met de bouw van een zeehaven wil het kleine Uruguay de draaischijf van Zuid-Amerika worden. De grote buurlanden zien dat niet meteen zitten.
De haven moet in Rocha komen, op 200 kilometer van hoofdstad Montevideo. De zee is er 20 meter diep is, bijna het dubbele van andere Atlantische havens in Zuid-Amerika.
Door die diepte is de nieuwe haven ideaal voor de verscheping van mineralen en granen uit de grote buurlanden Brazilië en Argentinië, en ook uit Bolivia en Paraguay, naar Zuidoost-Azië en China, zegt de regering.
Verbod van Argentinië
Als de landen in de regio samenwerken, kunnen ze flink wat kosten besparen, zegt de minister voor Transport Enrique Pintado. Volgens een overheidsstudie kan de besparing voor bepaalde goederenstromen tot 50 procent oplopen.
Het project is omstreden. De haven komt in een toeristische zone en bovendien is er de concurrentie van havens in Brazilië en Argentinië zelf.
Eind vorige maand besliste Buenos Aires de export via Uruguayaanse havens te verbieden. De haven van Montevideo, met 11 miljoen ton per jaar nu al een belangrijke schakel in de regio, is daarvan het grootste slachtoffer. De vrachten dreigen er met een kwart te dalen.
Meer dan een verdubbeling
Volgens minister Pintado zijn de andere havens in de regio verzadigd, onder meer het Braziliaanse Santos, met 100 miljoen ton per jaar de grootste haven van Latijns-Amerika. “De wachttijden om de havens binnen te komen zijn buitensporig lang.”
Door zijn grote diepte zal de haven van Rocha schepen van 160.000 ton kunnen ontvangen, meer dan een verdubbeling van wat de andere Atlantische havens vandaag aankunnen.
Uruguay zelf heeft al voldoende productievolumes om het havenproject te rechtvaardigen, zegt viceminister voor Transport Pablo Genta. In het centrum van het land wil het Indiase bedrijf Zamin Ferrous 18 miljoen ton ijzer per jaar ontginnen voor de export, via een leiding naar de kust, het zogeheten Aratirí-project.
In toeristisch gebied
Begin dit jaar werd al een wet goedgekeurd die de Rocha-haven mogelijk maakt. De regering wil de eerste werken voor de haven volgend jaar toewijzen.
Op de plaats waar de haven komt, is weinig bewoning. De zone maakt deel uit van toeristisch gebied, waarvan La Paloma het uithangbord is. In de zone ligt ook een waardevol duinengebied.
Volgens tegenstanders, vooral de Beweging voor een Duurzaam Uruguay, wijst niets erop dat de buurlanden de nieuwe haven gaan gebruiken. De enige belofte die men heeft, is het Uruguayaanse Aratirí-project, en daarvoor zijn nog niet alle vergunningen rond omdat ook daar veel protest is.
Tussenstop voor grote schepen
De regering schat de kosten voor bouw van de haven op 750 miljoen euro, een investering die gefaseerd zal verlopen naarmate de interesse bij de buurlanden en de bedrijven toeneemt.
Het bedrijf Corporación Navíos toonde alvast de intentie om in Rocha te investeren. Het is momenteel actief in de haven van Nueva Palmira, waar de rivieren Uruguay en Paraná samenkomen. Het slaat er goederen uit Argentinië, Brazilië, Bolivia, Paraguay en Uruguay over.
Ingenieur Ruben Martínez, bestuurder van het bedrijf, zegt dat veel schepen niet volledig geladen kunnen worden. “Voor goederen zoals ijzer zijn grotere schepen nodig, en die moeten nu een tussenstop maken in een andere haven om volledig geladen te kunnen worden.”