Verkeerslawaai in EU leidt tot leesproblemen bij half miljoen kinderen

Nieuws

Chronische blootstelling aan verkeerslawaai schaadt de gezondheid

Verkeerslawaai in EU leidt tot leesproblemen bij half miljoen kinderen

Het lawaai van auto’s, treinen en vliegtuigen schaadt de gezondheid van één op de vijf Europeanen, zegt het Europese Milieuagentschap (EEA). Dat heeft soms opvallende gevolgen, zoals leesproblemen bij een half miljoen leerlingen en gedragsproblemen bij tienduizenden kinderen.

Wie in een gebied woont met veel verkeerslawaai, loopt een verhoogd risico op een breed scala aan gezondheidsproblemen, waaronder cardiovasculaire, metabolische en mentale gezondheidsproblemen.

Chronische blootstelling aan verkeerslawaai kan ook op kinderen een negatief effect hebben, vooral in de belangrijke leer- en ontwikkelingsfase. ‘Steeds meer onderzoek toont aan dat kinderen die op school of thuis worden blootgesteld aan verkeerslawaai, meer kans hebben op bepaalde soorten cognitieve, leer-, gedragsproblemen en obesitas’, stelt het EEA.

Leesstoornis

Het agentschap koppelde die laatste wetenschappelijke inzichten aan de eigen data over geluidsvervuiling in Europa. Het concludeert dat verkeersgeluid in Europa gelinkt kan worden aan een leesstoornis bij meer dan 500.000 leerlingen en gedragsproblemen bij naar schatting 60.000 kinderen.

‘Uit recent werk over cognitieve ontwikkeling bij adolescenten blijkt bovendien dat verkeerslawaai verband houdt met angst en dat blootstelling aan verkeerslawaai in de vroege jeugd kan leiden tot mentale gezondheidsproblemen op volwassen leeftijd’, stelt de briefing.

Ingrijpen

Om die impact te vermindering, is het belangrijk dat de blootstelling van de kinderen thuis en op school zo veel mogelijk geminimaliseerd wordt, zegt de EEA. ‘Dat vraagt ​​om de implementatie van effectief beleid voor geluidsreductie.’

Lagere snelheidslimieten, innovatieve autobanden of beperkingen voor vlieg- en spoorverkeer zouden het geluid bij de bron kunnen verminderen.

Om specifiek ook kinderen zo weinig mogelijk bloot te stellen, zouden ingrepen in schoollokalen en kinderkamers mogelijk zijn als die in de buurt van drukke wegen liggen. Het EEA denkt ook aan geluidsreducerende landschapsarchitectuur en akoestische oplossingen zoals geluidsschermen rond drukke assen.

De EU heeft een actieplan voor nulvervuiling, met als doel het aantal mensen dat chronisch wordt gestoord door geluid van transport tegen 2030 met 30 procent te verminderen. Maar, zegt het EEA, op basis van de huidige evaluaties wordt aangenomen dat die doelstelling niet zal worden gehaald.