‘Waar blijft de minister van Voeding?’

Jelle Goosens (Rikolto)

17 januari 2025
Opinie

‘Waar blijft de minister van Voeding?’

Voeding is een van de krachtigste hefbomen om onze samenleving gezonder, rechtvaardiger en duurzamer te maken, stelt Jelle Goossens, woordvoerder van Rikolto. Toch wordt het vaak over het hoofd gezien door beleidsmakers. ‘Het resultaat? Fragmentatie, gemiste kansen en inefficiënties.’

We hebben ministers van volksgezondheid, van klimaat, van economie en van landbouw. Maar wie heeft de verantwoordelijkheid over voeding? Antwoord: niemand. Voeding zweeft tussen beleidsdomeinen.

Nochtans raakt voeding aan alles: gezondheid (slechte eetgewoonten kosten ons jaarlijks 14% van het gezondheidsbudget), klimaat (een derde van de broeikasgassen is gelinkt aan ons voedselsysteem), economie (de voedingssector is de grootste werkgever in de verfwerkende industrie), onderwijs (tweederde van de brooddozen is niet evenwichtig gevuld), ruimtelijke planning en natuur (zie de stikstofproblematiek). Toch werkt elke beleidsmaker binnen zijn eigen domein. We proberen een puzzel te leggen, maar niemand heeft de doos met het volledige plaatje.

Het gevolg? Een versnipperd beleid dat geen van de grote uitdagingen volledig aanpakt. Dat wordt in de praktijk pijnlijk duidelijk. In de les leer je over gezonde voeding, maar rond scholen domineren reclameborden voor fastfood en ultrabewerkte snacks. Klimaat- en gezondheidsexperten roepen op tot meer plantaardige voeding, maar subsidies blijven stromen naar promotie van dierlijke producten. Ondertussen staan boeren onder druk. Zonder eerlijke prijzen kunnen zij niet investeren in duurzame landbouw, wat de spiraal van milieuschade en lage inkomens verder versterkt.

Voeding als bindmiddel tussen beleidsdomeinen

Wat als we voeding gebruiken als het ultieme bindmiddel tussen al die domeinen? Het is geen utopie. De aanzet ligt er.

Kijk naar steden zoals Gent, Leuven of Antwerpen. Vanuit lokale voedselstrategieën werken verschillende schepenen en administraties samen rond doelstellingen zoals het terugdringen en herbestemmen van voedseloverschotten, het vergroten van kansen voor boeren in en rond de stad, het toegankelijk maken van goed eten in scholen en ziekenhuizen, ook voor de meest kwetsbare doelgroepen, enz. Een aanpak die tegelijk sociale cohesie bevordert en innovatief ondernemerschap aanvuurt, zodat projecten kunnen doorgroeien tot impactvolle initiatieven.

Zo zamelt het platform Foodsavers Gent voedseloverschotten in van supermarkten, producenten en andere partners, en zorgt ervoor dat deze terechtkomen bij sociaal kwetsbare groepen. Tegelijkertijd biedt de logistiek en distributie werk aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Leerlingen van de SMD-L scholengroep in Leuven hebben toegang tot gezonde en duurzame schoolmaaltijden. De stad ondersteunt dit initiatief door sociale correcties op de prijs toe te passen. De aanbesteding gaf de opstart van de innovatieve cateraar Atelier César een duwtje in de rug. Maar de schoolmaaltijden creëren ook kansen voor boeren uit de regio, die dankzijde coöperatie Kort’om Leuven in Atelier César een stabiele afzetmarkt vinden.

Ook Antwerpen werkt via ‘Smakelijke Scholen’ met een significant budget aan gezonde en betaalbare schoolmaaltijden voor duizenden kinderen. Dit project biedt niet alleen gezonder voedsel aan, maar pakt ook voedselarmoede aan en betrekt scholen bij het behalen van hun duurzaamheidsdoelen.

Ook Antwerpen werkt via ‘Smakelijke Scholen’ met een significant budget aan gezonde en betaalbare schoolmaaltijden voor duizenden kinderen.

Een schepen en minister van Voeding?

Het zijn enkele voorbeelden van hoe voeding beleidsdomeinen kan verbinden en versterken. Maar om dit potentieel te benutten, moet voeding een strategisch speerpunt worden. Dit betekent beleidsdomeinen verbinden, middelen bundelen en mensen aan tafel brengen – van boeren en burgers tot beleidsmakers en bedrijven. De Vlaamse Voedselstrategie die vorige legislatuur gelanceerd werd, is een verdienstelijke aanzet.

Coördinatie en leiderschap zijn dus de ordewoorden. Een schepen van voeding op lokaal niveau kan ervoor zorgen dat verschillende stadsdiensten – van onderwijs tot ruimtelijke ordening – samenwerken aan een samenhangende voedselstrategie. Op Vlaams niveau kan een minister van Voeding de verbinding maken tussen sectoren en een duidelijke visie ontwikkelen die gezondheid, duurzaamheid en rechtvaardigheid centraal stelt. Dit levert efficiënter en impactvoller beleid op.

Voeding is de sleutel tot een een gezondere, duurzamere samenleving en zo ook tot een gezondere overheidsbegroting.

Jelle Goossens is woordvoerder bij Rikolto, een organisatie die wereldwijd werkt aan duurzame voedselsystemen. Rikolto bracht naar aanleiding van de Week voor Goed Eten het rapport “Lokale voedselstrategieën: inspiratie voor het beleid” uit.