‘Waardenloze media zijn ... welja, waardeloos’

Opinie

Over waardegedreven journalistiek

‘Waardenloze media zijn ... welja, waardeloos’

‘Waardenloze media zijn ... welja, waardeloos’
‘Waardenloze media zijn ... welja, waardeloos’

‘Wie beweert journalistiek te bedrijven in complete objectiviteit komt niet verder dan het oplijsten van ruwe, ontmoedigende data zonder enige analyse, context of betekenis.’ Dat schrijft MO*hoofdredacteur Jago Kosolosky in een reactie ter verdediging van waardegedreven journalistiek.

Elias Maurer (Unsplash)

Elias Maurer (Unsplash)

‘Wie beweert journalistiek te bedrijven in complete objectiviteit komt niet verder dan het oplijsten van ruwe, ontmoedigende data zonder enige analyse, context of betekenis.’ Dat schrijft MO*hoofdredacteur Jago Kosolosky in een reactie ter verdediging van waardegedreven journalistiek.

In De Standaard lazen we eind oktober over de klacht tegen het Instagramkanaal Cestmocro. Het Nederlandse Centrum voor Informatie en Documentatie Israël beschuldigt de tot nog toe onbekende beheerders van het aanzetten tot haat en geweld tegen Joden.

De krant vermeldt terecht dat Cestmocro in het verleden al fouten publiceerde en desinformatie versterkte. Een volger van het kanaal werpt op dat Cestmocro ‘ten minste duidelijk een kant’ kiest. Niet veel verder stelt professor mediastudies Ike Picone dat ook media zoals DeWereldMorgen en MO* nieuws brengen ‘vanuit een specifieke ideologische invalshoek.’

Onder de illusie van totale objectiviteit werken komt neer op het aanvaarden van de waarden die stilzwijgend het overwicht krijgen.

Dat MO* , een professionele en bloeiende publicatie met twintig jaar op de teller, op een lijn wordt gezet met een ontransparant en niet-professioneel Instagramkanaal is schadelijk. Dat is het zeker in een context waarin onder andere DeWereldMorgen om inhoudelijke redenen aan een inspectie onderworpen wordt.

Subsidies zijn nochtans allerminst een blanco cheque. Bovendien verdwijnen het recht op vrije meningsuiting en de persvrijheid niet wanneer een organisatie subsidies ontvangt. Of hier sprake is van directe intimidatie uit politieke hoek moet nog blijken. De soep wordt in de Vlaamse perceptiepolitiek zelden zo heet gegeten als ze wordt opgediend.

Wat we bij MO* doen als non-profitproject is met onafhankelijke, waardegedreven en transparante journalistiek bijdragen tot een wereld waarin menselijke waardigheid en rechtvaardigheid voor iedereen, solidariteit met kwetsbaren en verdrukten, en een duurzame omgang met de planeet gerealiseerd worden. Die kernwaarden en de thema’s waarop we focussen staan helder omschreven in onze strategische visie.

Het medialandschap wordt anno 2023 overspoeld door dubieuze bronnen én hypergecommercialiseerde verslaggeving. Beide deinzen er niet voor terug emoties van lezers uit te buiten. In die context zorgt een gebrek aan transparantie ervoor dat mensen nieuwsmedia gaan mijden.

Aan MO* verduidelijkt Picone dan ook dat hij vooral wilde aangeven dat ‘vanuit een waardegedreven kader werken noch nieuw, noch per se negatief is, zoals gevestigde waarden als MO* en DeWereldMorgen tonen’.

Sovjetdissident en regisseur Andrej Tarkovski wist al dat objectiviteit ‘alleen die van de auteur zelf kan zijn en dus subjectief’. Wie beweert journalistiek te bedrijven in complete objectiviteit komt niet verder dan het oplijsten van ruwe, ontmoedigende data zonder enige analyse, context of betekenis. Een waardenloze krant of tijdschrift is … wel ja, waardeloos.

Onder de illusie van totale objectiviteit werken komt neer op het aanvaarden van de waarden die stilzwijgend het overwicht krijgen. Geef mij dan maar onafhankelijke, waardegedreven en transparante journalistiek.

Dit commentaar verscheen 2 november 2023 in De Standaard.