Dagen van hoop in Zuid-Afrika

Blog

Dagen van hoop in Zuid-Afrika

Dagen van hoop in Zuid-Afrika
Dagen van hoop in Zuid-Afrika

Op Wereldaidsdag, 1 december, werd de nieuwe film Inside Story in Johannesburg voorgesteld. De film combineert een verhaal over liefde en voetbal met educatieve elementen over hiv. Op Wereldaidsdag stond de hele wereld één dag stil bij de epidemie. In Zuid-Afrika, waar dertig procent van de bevolking hiv-positief is, probeert men de gevaren van hiv elke dag opnieuw onder de aandacht te brengen.

Annelies Van Erp werd met haar essay Afrika en Europa moeten samen geschiedenis schrijven winnaar van de MO*zomerwedstrijd. Ze reist twee weken door Zuid-afrika met medewinnaar Jan Roobrouck en MO*redactrice Olivia Rutazibwa.
Deze reis komt tot stand met de steun van Air France KLM, de Koning Boudewijnstichting en MO*.

‘Kennis is macht’, luidt de boodschap van Inside Story. De film kwam onder meer tot stand door de steun van Discovery Channel Global Education. ‘Hoewel ik documentaires ongelofelijk interessant vind, ben ik blij dat we via dit fictieve verhaal een belangrijke boodschap kunnen overbrengen’, vertelt Arec Nobea directeur van Discovery Channel.

Zowel Nigerianen, Kenianen als Zuid-Afrikanen maken deel uit van de cast. ‘Een bewuste keuze: een Afrikaanse film, met Afrikaanse acteurs voor een Afrikaans publiek’, vertelt producer Harriet Gavshon. De film moet het taboe, dat nog steeds over aids hangt, doorbreken. ‘Enkel reclameborden aan de muur helpen, jammer genoeg niet’, klinkt het.

Aids in het straatbeeld

Toch wordt deze methode onder meer in Kaapstad toegepast. Naast het algemene thema van de Wereldaidsdag “Going to Zero”, koos de oostelijke provincie voor een extra, directere boodschap: Zuid-Afrika neemt zijn verantwoordelijkheid op weg naar het bannen van TB en hiv. Doorheen de stad zijn affiches zichtbaar, met boodschappen als: Ken je status.

Op straat klampen vrijwilligers voorbijgangers, aan met de vraag of ze een bijdrage willen geven voor aids en in ruil krijgen donoren het rode lintje opgespeld. ‘Toevallig is het deze week Wereldaidsdag, maar wij verkopen de lintjes het hele jaar door’, vertelt een vrijwilligster.

Opvallend is dat al deze acties en pogingen tot sensibiliseren gebeuren in een stedelijke context, waar mensen sowieso eenvoudiger bereikbaar zijn. ‘Nochtans is het probleem overal groot, iedereen in Zuid-Afrika heeft wel een familielid of vriend verloren aan aids’, vertelt Mookho Lebelo uit Johannesburg.