Advocate Nani Jansen Reventlow: ‘Niets lijkt zoveel venijn op te roepen als de combinatie Zwart, vrouw en macht’

Interview

‘Het witte suprematistische systeem is geen vergissing, het is intentioneel’

Advocate Nani Jansen Reventlow: ‘Niets lijkt zoveel venijn op te roepen als de combinatie Zwart, vrouw en macht’

Han Zinzen

28 november 202416 min leestijd

Met Radicale rechtvaardigheid. De wereld die we nodig hebben schreef de Nederlandse mensenrechtenadvocate Nani Jansen Reventlow een verzameling essays die de vinger leggen op de etterende wonde van het kapitalistische, witte suprematistische systeem. Ze pleit dan ook voor niet minder dan een revolutie.

Advocate Nani Jansen Reventlow heeft zich gespecialiseerd in rechtspraak op het kruispunt van mensenrechten, sociale rechtvaardigheid en technologie. Ze heeft een lange staat van dienst, een gevulde prijzenkast, is zowel lid van het beleidscomité als van het Nederlands Comité van Human Rights Watch en is stichter van de organisaties Digital Freedom Fund, waar ze geen deel meer van uitmaakt, en Systemic Justice.

Met die laatste organisatie wil ze de rechtspraak toegankelijker maken voor gemeenschappen, bewegingen en collectieven die niet de middelen en steun krijgen die ze verdienen, omwille van hun sociale status, huidskleur, gender, of die op welke manier dan ook niet beantwoorden aan de norm van de witte cishetero zonder handicap.

‘Het uitgangspunt van Systemic Justice is dat mensen hun eigen lot moeten kunnen bepalen’, legt Jansen Reventlow uit. ‘Op dit moment hebben mensen veel minder zeggenschap en veel minder de regie over hun eigen kwesties dan ze zouden moeten hebben. Wij werken met een gemeenschapsgestuurde procesvoering (community-driven litigation), waarbij die mensen de agenda bepalen in plaats van de advocaat waar ze bij aankloppen.’

Met hoofdletter Z

Nani Jansen Reventlow is de dochter van een witte, Nederlandse moeder en een Zwarte, Malinese vader. Ze is zelf een Zwarte vrouw.

Jansen Reventlow schrijft het in haar boek, Radicale rechtvaardigheid. De wereld die we nodig hebben, met hoofdletter Z. Uit trots, heel zeker. Uit verontwaardiging over de machtsstructuren van de witte suprematie waarop onze samenleving nog steeds gebouwd is. Omdat ‘ras’ een sociaal construct is, een verzonnen categorie en geen objectief gegeven.

Maar ook omdat als we, als maatschappij, de radicale rechtvaardigheid willen bereiken, de Zwarte vrouw vrij moet zijn. Want, zo citeert ze het Combahee River Collective, een Amerikaans collectief van Zwarte feministen uit de jaren '70 van vorige eeuw: ‘Als Zwarte vrouwen vrij zijn, betekent dat dat iedereen vrij is. De vrijheid van Zwarte vrouwen maakt het immers noodzakelijk dat alle systemen van onderdrukking vernietigd worden.’

‘Niets lijkt zoveel venijn op te roepen als de combinatie Zwart, vrouw en macht.’

Nani Jansen Reventlow pleit voor niet minder dan een revolutie. Een omverwerping van het wit-suprematistische, kapitalistische patriarchaat, om iets beters en compleet nieuws op te bouwen. Ze verwijst daarbij enkele keren naar Karl Marx. En verschillende leden van het Combahee River Collective, dat zich uitgesproken socialistisch noemde, komen in het boek vaak aan bod.

Toch noemt ze zichzelf geen marxiste. ‘Ik heb er geen probleem mee om te lenen van dat gedachtegoed, omdat er gewoon goede ideeën in zitten. Maar we moeten nog beter nadenken over de verhouding tussen dat gedachtegoed en de manier waarop het vervolgens in de praktijk uitpakte. We zijn er nog niet uit en ik weet niet of we er ooit zullen uitkomen. Is er een ander systeem dat goed zou werken? Of moeten we ons ook openstellen voor het idee dat er meerdere manieren kunnen zijn waarop we omgaan met elkaar?'

'Er zijn ook mensen die zeggen dat het heel koloniaal is om maar één norm en één keurslijf te hanteren waarin we ons allemaal moeten wringen. Waarom zou er geen pluraliteit kunnen zijn, ook in hoe we onze samenlevingen inrichten?’

Het zou verkeerd zijn om de Zwarte vrouw als symbool te gebruiken voor de onrechtvaardigheid in de wereld. De Zwarte vrouw is geen symbool, zij is de werkelijkheid, met in haar zog inheemse vrouwen en vrouwen van kleur. En de wereld heeft een heel reëel probleem met Zwarte vrouwen, zeker als ze macht hebben. ‘Hoe bescheiden die macht ook is, of hoe klein de reikwijdte van ons werk ook lijkt in het grotere geheel der dingen, niets lijkt zoveel venijn op te roepen als de combinatie Zwart, vrouw en macht’, schrijft Jansen Reventlow in het laatste hoofdstuk.

Glazen klif

Dat brengt ons als vanzelf bij de afgelopen presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten.

Ondergaat Kamala Harris nu wat u omschrijft als ‘het op een voetstuk plaatsen en vervolgens neersabelen’ van een Zwarte vrouw?

Nani Jansen Reventlow: ‘Er spelen hierbij twee elementen een rol. Harris kreeg enerzijds te maken met de “glazen klif” (een situatie waarin vrouwen of minderheden een leidinggevende positie krijgen aangeboden in een periode van crisis of grote uitdaging, waardoor hun kans op falen groter is, red.). Joe Biden is veel te lang blijven zitten en Harris heeft daardoor een veel te korte aanloop gekregen om op een realistische manier succes te kunnen boeken. Ze zat vast aan het beleid van haar voorganger, terwijl net veel kiezers verwachten dat je je verzet tegen of afstand neemt van wat die voorganger in het Witte Huis gedaan heeft. Al was het maar om het idee te geven dat er iets anders gaat gebeuren.’

‘Een standaard manier om Zwarte vrouwen te ondermijnen is iemand klaarstomen om te falen. Van een Zwarte vrouw verwachten dat ze ons gaat redden, maar dan niet de condities verschaffen waardoor ze ook daadwerkelijk kans van slagen heeft.’

‘Als je niet meer terugvecht, geef je alles per definitie uit handen.’

‘En daarnaast speelt die rassendimensie ook zeker een rol. Het is de witte suprematie die werkt zoals ze altijd werkt. Mensen verkiezen dus liever een witte fascist die veroordeeld is voor misdrijven en een hele rist aanklachten tegen zich heeft lopen boven een Zwarte vrouw. Dat is nog steeds de wereld waarin we leven.’

Bovendien zorgt de overwinning van Donald Trump ervoor dat 'radicale rechtvaardigheid' nagenoeg buiten bereik ligt. Wordt u daar niet cynisch van?

Nani Jansen Reventlow: ‘Ik heb op een gegeven moment voor mijzelf de duidelijke keuze gemaakt dat het altijd de moeite waard is om te blijven vechten. Het was mijn eerste baan als mensenrechtenadvocaat en ik verdedigde onder andere journalisten uit Azerbeidzjan. Maar in het bestuur van die organisatie woedde een hevige discussie over of we wel zaken moesten blijven doen in dat land, want het ging er zo slecht. Ik heb daar heel fel op gereageerd. Want als je niet meer terugvecht, geef je alles per definitie uit handen.’

‘Het kan trouwens al een overwinning zijn als je de dingen niet erger laat worden. Bovendien haalden de partners in Azerbeidzjan veel energie en steun uit het feit dat er elders in de wereld mensen waren die met hen meewerkten. Hen kunnen we toch niet laten zitten omdat wij de zaken hopeloos vinden?’

‘Het werk dat we nu doen, bouwt voort op het werk dat mensen voor ons gedaan hebben. De grote verandering die je voor ogen hebt, voltrekt zich niet altijd in je eigen leven.’

‘Daarnaast is er nog het feit dat we in zulke moeilijke omstandigheden toch af en toe kunnen winnen. Want er zijn echt wel zaken geweest waar ik de grootste twijfels bij had. En dan doet een rechter opeens iets onverwacht innovatiefs. Dus ja, het is altijd de moeite waard om te blijven vechten.’

Is het ook een morele plicht? Voor de komende generatie, bijvoorbeeld?

Nani Jansen Reventlow: ‘Zeker. Het werk dat we nu doen, bouwt voort op het werk dat mensen voor ons gedaan hebben. Maar de grote verandering die je voor ogen hebt, voltrekt zich niet altijd in je eigen leven. Dat wil niet zeggen dat het geen fantastisch werk is waarmee iemand anders iets later een enorme stap kan zetten.’

‘Er is nog een heel groot percentage mensen dat trots is op het koloniale verleden van hun land.’

Hoe goed de wereld eruit kan zien

In de revolutie van Nani Jansen Reventlow is geen plaats voor een ‘middenweg’, er zijn ‘geen compromissen’ mogelijk. Het radicale, zo staat in het boek, zit in het feit dat ‘we ons moeten organiseren en een massabeweging opbouwen rondom onze visie op gemeenschap, land, mensenrechten; een wereld geworteld in antiracisme en sociale en economische rechtvaardigheid. Dit betekent dat we onze angst voor confrontatie en “polarisatie” moeten loslaten.’

Maar radicaliteit boezemt veel mensen net angst in, angst voor verandering maar ook voor geweld.

We leven in een heel explosieve wereld vandaag. Hoe kun je die radicale verandering geweldloos houden?

Nani Jansen Reventlow: ‘Ik weet niet of dat altijd nodig is. Het hangt van de context af.’

‘Maar ik heb het in dit boek bijvoorbeeld over de Hope-based Communications-methode van Thomas Coombes. Het delen van hoe goed de wereld eruit kan zien als we dingen anders doen. Dat is een heel andere aanpak dan de confrontatie aan te gaan. Het gaat erover dat je laat zien dat als we andere keuzes maken, er ook andere uitkomsten zijn.’

‘Radicaal zijn betekent ook: het erkennen van de kernoorzaken van het onrecht en de onrechtvaardigheid, en dat je heel ambitieus moet zijn in hoe je dat anders wil zien. Dat hoeft helemaal niet altijd door middel van geweld of confrontatie te gaan. In de plaats van mee te gaan in het narratief van rechts, wat heel het debat steeds meer naar rechts trekt, kun je ook zeggen: “Oké, prima, dat is jullie visie. Hier is die van ons, Kijk eens hoe mooi die is.”’

Morele reset van de media

De commerciële media spelen een belangrijke rol in die ruk naar rechts door extreemrechts te normaliseren. Maar ze dragen ook bij aan het witwassen van klimaatactivisme, schrijft u. Hoe kunnen die media binnen een radicale rechtvaardige wereld passen?

Nani Jansen Reventlow: ‘Er is een morele reset nodig. Wat populisten zeggen is vaak nieuwswaardig omdat het explosief is. Het geeft goeie televisie, een mooie quote, die dan nog eens gevoed en versterkt wordt door de clickbait van sociale media. Mensen worden er in die mate mee overspoeld dat ze zich op een gegeven moment geen vragen meer stellen of iets al dan niet normaal is.’

‘Als de kritische noot ontbreekt en de ene wordt tegenover de andere gezet onder het mom van een normaal politiek debat, draagt dat inderdaad bij aan de normalisatie. Maar ben je dan nog met journalistiek bezig? Het is toch net de rol van de journalist om dingen te bevragen? Heel het idee van neutraliteit in de journalistiek is voor mij vreemde fictie.’

‘Het enige wat je kan doen, is meer investeren in die platforms en initiatieven die wel energie steken in het dieper naar de dingen kijken, in een ander geluid te laten horen zodat het meer tractie kan krijgen.’

‘Het gaat om een balans vinden tussen diepgaand werk en dat ook toegankelijk maken. Niet iedereen leest longreads in het weekend. Niet iedereen heeft de luxe om dat te doen. Die vertaalslag moet dus wel degelijk gemaakt worden. Dat betekent dat er binnen deze organisaties capaciteit moet worden toegevoegd, waar je dan weer fondsen voor nodig hebt. En die moeten komen van instellingen die zich druk maken om een echt pluralistisch medialandschap.’

En hoe moeten die platforms en initiatieven omgaan met de sociale media als de baas van X straks in de regering-Trump zit? De macht van Elon Musk, Mark Zuckerberg, Jeff Bezos en tutti quanti is immens.

Nani Jansen Reventlow: ‘Wat Trump extra gevaarlijk maakt, is dat hij een soort van vaartuig is voor dit soort megalomane personen die hun agenda willen doordrukken via zijn presidentschap. Dat is heel zorgwekkend. Maar wij hebben ook macht, hoor! Als we met z'n allen massaal een sociaal medium verlaten, dan heeft het per definitie minder macht omdat de reikwijdte gewoon een stuk beperkter wordt.’

Geschiedenisles nog steeds vanuit koloniaal perspectief

In het hoofdstuk Herstel schrijft u over hoe moeilijk er gedaan wordt over herstelbetalingen aan voormalige koloniën. Maar ook over hoeveel geld slavenhandelaren en -eigenaars ter compensatie kregen toen de slavernij werd afgeschaft. Dat is iets dat op school niet wordt aangeleerd. Onderwijs speelt een belangrijke rol in de revolutie naar een radicaal rechtvaardige wereld.

Nani Jansen Reventlow: ‘Absoluut. Onze curricula moeten veranderen. We zitten echt nog steeds met een geschiedenisles die geschreven is vanuit het koloniale perspectief. En er is bovendien nog een heel groot percentage mensen dat trots is op het koloniale verleden van hun land.’

‘Op het vlak van storytelling, documenteren en archiveren wordt er heel belangrijk werk verricht. Maar het duurt heel lang vooraleer dat mainstream wordt en kinderen en jongeren er toegang tot krijgen. En zo ligt de last om zich daarin te onderwijzen weer bij de mensen zelf.’

Weggegomd

Na haar rechtenstudie ging Jansen Reventlow aan de slag bij een advocatenkantoor. Ze werd er geconfronteerd met een cultuur van racisme en seksisme. Daarop verliet Jansen Reventlow het kantoor en ging ze werken bij een non-profitorganisatie waar ze journalisten en bloggers van over heel de wereld verdedigde.

Maar tot haar grote ontsteltenis bleek ‘de wereld van mensenrechten en maatschappelijke organisaties niet veel beter dan die van de advocatuur. Hoewel de manifestaties van witte suprematiecultuur vaak beter verborgen bleven, waren ze niet minder gevaarlijk’, schrijft ze in het boek.

In 2017 stichtte ze haar eigen organisatie, Digital Freedom Fund, die zich richt op mensenrechten in de digitale context. Maar ook daar stuitte ze op een muur van witte, cishetero, niet-gehandicapte mannen. Het werd Jansen Reventlow duidelijk dat ‘de manier waarop de traditionele advocatuur werkt niet in dienst staat van gemarginaliseerde gemeenschappen en groepen.’ Na vijf jaar droeg ze, zoals ze zelf gepland had, de organisatie over, maar moest ze wel vechten om haar naam vermeld te zien als stichtend lid.

Veel (Zwarte) vrouwen zijn weggegomd uit de geschiedenis. Het overkwam u nagenoeg ook. Hoe keek u daar tegenaan?

Nani Jansen Reventlow: ‘Het was niet verrassend, wel teleurstellend. Het is het witte suprematistische systeem waar we nog steeds in opereren en dat werkt zoals het hoort. Of zoals de Amerikaanse auteur en activist Ijeoma Oluo het zegt: “It works according to design.” Het is geen vergissing. Het is intentioneel. Maar het komt extra hard binnen in een sector waarin iedereen beter zou moeten weten omdat ze er meer bij stilstaan.’

‘Is het de moeite waard wat ik doe? Uiteindelijk wel. Maar ik denk beter na over hoe ik mezelf kan beschermen, omdat ik dit op lange termijn wil blijven doen.’

U schrijft dat we hoop moeten creëren, en dat we de verbeelding nodig hebben om een nieuwe wereld voor te kunnen stellen. Spelen kunst en kunstenaars daar een belangrijke rol in?

Nani Jansen Reventlow: ‘Ja, absoluut! Al wil ik het niet alleen maar aan de creatievelingen overlaten, maar ze spelen er wel een hele grote rol in. Ze kunnen dingen visualiseren die voor mensen te lastig zijn om uit te drukken. Ze kunnen letterlijk een droomwereld tot leven laten komen, en op die manier kun je dan die toekomstvisie op een heel ander niveau met elkaar delen.’

Heftig

In het laatste hoofdstuk van het boek vraagt u zichzelf af of wat u doet de moeite waard is. Wat is uw antwoord daar vandaag op?

Nani Jansen Reventlow: (glimlacht) ‘Uiteindelijk wel. Maar ik denk beter na over hoe ik mezelf kan beschermen, omdat ik dit op lange termijn wil blijven doen. Want je krijgt onderweg toch behoorlijk veel klappen te verduren en die stapelen zich op. Het is pas nu dat ik me realiseer dat dit eigenlijk best heftig is, dat er een prijs voor betaald moet worden.’

‘Dus ik zoek naar een balans, ik probeer verstandiger keuzes te maken om ervoor te zorgen dat ik op een dag niet gewoon neerval. Want ja, soms voelt het wel zo.’

Radicale rechtvaardigheid. De wereld die we nodig hebben door Nani Jansen Reventlow. Murrow, Amsterdam, 2024. 208 blz.

Word proMO*

Vind je MO* waardevol? Word dan proMO* voor slechts 4,60 euro per maand en help ons dit journalistieke project mogelijk maken, zonder betaalmuur, voor iedereen. Als proMO* ontvang je het magazine in je brievenbus én geniet je van tal van andere voordelen.

Je helpt ons groeien en zorgt ervoor dat we al onze verhalen gratis kunnen verspreiden. Je ontvangt vier keer per jaar MO*magazine én extra edities.

Je bent gratis welkom op onze evenementen en maakt kans op gratis tickets voor concerten, films, festivals en tentoonstellingen.

Je kan in dialoog gaan met onze journalisten via een aparte Facebookgroep.

Je ontvangt elke maand een exclusieve proMO*nieuwsbrief

Je volgt de auteurs en onderwerpen die jou interesseren en kan de beste artikels voor later bewaren.

Per maand

€4,60

Betaal maandelijks via domiciliëring.

Meest gekozen

Per jaar

€60

Betaal jaarlijks via domiciliëring.

Voor één jaar

€65

Betaal voor één jaar.

Ben je al proMO*

Log dan hier in