‘De cruisezilla's van vandaag laten de Titanic eruitzien als een kleine vissersboot’

Nieuws

Luxecruises worden steeds groter

‘De cruisezilla's van vandaag laten de Titanic eruitzien als een kleine vissersboot’

De grootste cruiseschepen zijn vandaag dubbel zo groot als in 2000, zegt mobiliteitsorganisatie Transport & Environment (T&E) in een nieuw rapport. ‘Als ze aan dit tempo blijven groeien, kunnen de grootste cruiseschepen in 2050 bijna acht keer zo groot zijn als de Titanic.’ Dat gaat gepaard met een aanzienlijke milieukost.

De wereldwijde cruise-industrie nam de afgelopen halve eeuw een hoge vlucht: het aantal schepen is vertwintigvoudigd van slechts 21 in 1970 tot 515 nu. Die snelle groei van cruisevakanties en de toename van schepen om cruisetoeristen de tijd van hun leven te geven, heeft een enorme impact op het milieu, zegt non-profitorganisatie Transport & Environment (T&E).

Groot, groter, grootst

Opvallend is dat de schepen steeds groter worden om aan de vraag te kunnen voldoen. De CO2-uitstoot van cruiseschepen in Europa lag in 2022 daarom al bijna 20 procent hoger dan in 2019, vóór de pandemie.

‘De cruisezilla's van vandaag laten de Titanic eruitzien als een kleine vissersboot’, zegt Inesa Ulichina, verantwoordelijke voor duurzame scheepvaart bij T&E. ‘Hoeveel groter kunnen deze reuzen worden? De cruisevaart is de snelst groeiende toeristische sector en de uitstoot ervan loopt uit de hand’, waarschuwt ze.

Icon of the Seas

In januari 2024 werd het tot nu toe grootste cruiseschip te water gelaten. De Icon of the Seas is een drijvende stad met veertig restaurants, zeven zwembaden en een capaciteit om 7600 passagiers te vervoeren. Het schip is vijf keer groter dan de Titanic.

‘Exploitanten van cruiseschepen moeten verantwoordelijkheid nemen voor hun impact op het klimaat’
Inesa Ulichina (T&E)

Cruisemaatschappijen schakelen waar mogelijk over op vloeibaar aardgas (LNG) als alternatief voor de traditionele, vervuilende scheepsbrandstoffen. Maar hoewel LNG bij verbranding minder vervuilende stoffen en CO2 uitstoot, komt er wel methaan vrij, en dat broeikasgas is 80 keer krachtiger dan CO2

‘De enige groene en schaalbare oplossing om maritieme activiteiten koolstofvrij te maken zijn e-brandstoffen’, zegt Ulichina. ‘Cruisen is een luxebusiness en exploitanten moeten verantwoordelijkheid nemen voor hun impact op het klimaat, of ze worden hoe langer hoe meer ongewenste bezoekers.’

Groene brandstoffen

T&E roept de cruisesector op om te investeren in groene technologieën om op die manier hun impact op de planeet en de lokale luchtvervuiling te verminderen.

Uit hun recente studie blijkt dat groene e-fuels bijna 4 procent van de Europese scheepvaart kunnen aandrijven in 2030. De beperkte beschikbaarheid van deze brandstoffen en hun infrastructuur zou volgens T&E minder een probleem moeten zijn voor cruiseschepen, omdat ze op dezelfde routes varen met duidelijke schema's, waardoor hun behoefte aan brandstof voorspelbaar is en goed valt in te schatten.

Volgens de koepelorganisatie kan het voor cruisemaatschappijen financieel zelfs voordelig zijn om over te stappen op groene brandstoffen. Begin dit jaar werd immers een koolstofprijs van kracht voor schepen van de EU en het gebruik van de vuilste scheepsbrandstoffen zal vanaf 2025 worden beboet. Varen op alleen fossiele brandstof zal in 2030 daarom minstens 13 procent duurder worden, berekende T&E.  

Cruiseschepen zijn momenteel vrijgesteld van brandstofaccijnzen, vennootschapsbelastingen en tal van verbruiksbelastingen die ander vervoer wel moeten betalen. Een belasting van 50 euro op een doorsnee cruiseticket zou volgens de analyse wereldwijd 1,6 miljard euro opleveren. ‘Cruciale klimaatfinanciering voor deze vorm van luxe reizen’, aldus T&E.