‘De slachtoffers van het Belgisch kolonialisme maken ook deel uit van onze geschiedenis’

Interview

Historicus Idesbald Goddeeris over dekolonisatie in België

‘De slachtoffers van het Belgisch kolonialisme maken ook deel uit van onze geschiedenis’

Arno Van Rensbergen

29 juni 2024

‘Black Lives Matter betekende een doorbraak in het postkoloniale denken in België’, stelt Idesbald Goddeeris, historicus en hoogleraar koloniale geschiedenis aan de KU Leuven. Vier jaar na de vurige protesten tegen koloniaal erfgoed werpt hij een kritische blik op de staat van dekolonisatie.

Idesbald Goddeeris heeft veelvuldig gepubliceerd over postkoloniale herinneringen en debatten, en is co-auteur van Koloniaal Congo. Een geschiedenis in vragen (2020) en Dekolonisering in verleden en heden (2023). Als expert werkte Goddeeris mee aan de handleiding van de Vlaamse Overheid om lokale besturen te adviseren rond koloniale verwijzingen in de publieke ruimte. MO* ging met hem in gesprek.

Laten we beginnen bij het begin: waarom zijn er in België zo veel koloniale monumenten en straatnamen opgericht?

‘De kolonisatie van de publieke ruimte begon in de jaren ’30 als een vorm van propaganda, duidelijk van bovenaf gestuurd. België was daarin uniek. Veel meer dan in Nederland kenden we hier een intense koloniale propaganda waarbij monumenten opgericht werden voor Leopold II en zogenaamde koloniale pioniers, Belgen die tussen 1885 en 1908 in dienst van Leopold II in Congo-Vrijstaat waren gesneuveld.’

'De positieve kijk op het koloniaal verleden bleef lang doorleven, ook na de onafhankelijkheid van Congo in 1960.'

‘De gemeenten waar ze geboren waren kregen de vraag om een monument of herdenkingsplaats op te richten, een beetje in de lijn van de vele herdenkingsplaatsen voor de gesneuvelden van de Eerste Wereldoorlog. Dat maakt dat je dus zo veel van die monumenten en straatnamen hebt.’

‘De koloniale propaganda moest ervoor zorgen dat de negatieve perceptie rond het koloniale wanbeleid van Leopold II zou keren. Hij had België de kolonie bezorgd, en werd voortaan vereerd als held en visionair. Er ontstond een personencultus rond zijn figuur. Die positieve kijk op het koloniale verleden bleef lang doorleven, ook na de onafhankelijkheid van Congo in 1960. Nieuwe maatschappelijke debatten laaiden pas op rond de eeuwwisseling.’

Tot een tiental jaar geleden bleven deze monumenten onbetwist in onze steden staan. Hoe komt dat?

‘De eerste protesten tegen Leopold II begonnen vanaf de jaren ’50, maar vooral vanuit een anti-monarchistische, Vlaams-nationalistische hoek. Het echte protest begon na het verschijnen van de BBC-documentaire White King Red Rubber Black Death in 2004. In de week na de uitzending werd het standbeeld van Leopold II gevandaliseerd op de Oostendse Zeedijk.’

‘De echte kritiek kwam er vanaf de jaren 2010, wanneer meer mensen van de diaspora betrokken geraakten. De jaren nadien werd de koloniale herinnering met de regelmaat van de klok aan de kaak gesteld en bijgestuurd. In 2015 plaatste het Antwerpse district Wilrijk een informatiebordje bij het standbeeld van missionaris Pater De Deken, in 2016 deed Gent hetzelfde bij het borstbeeld van Leopold II en in 2017  vormden de protesten in het Amerikaanse Charlottesville de aanleiding om de publieke ruimte in Vlaanderen nog eens in vraag te stellen.’

‘De lente van 2020 en de Black Lives Matter-protesten waren opnieuw een katalysator. Toen werden voor het eerst in de Belgische geschiedenis standbeelden van Leopold II weggehaald. Dat gebeurde in Ekeren, in Gent en in Leuven. Er kwamen verschillende commissies rond dekolonisering, op het Vlaamse, Brusselse en federale niveau.’

Toch toont het onderzoek van MO dat er sinds 2020 in de Vlaamse centrumsteden nog weinig koloniale monumenten zijn geduid, verplaatst of verwijderd. Ook verwijzen nog veel straatnamen naar het Belgisch koloniaal verleden. Bent u verbaasd over deze resultaten?

‘Neen, je zou bijna kunnen stellen dat we in een fase van stagnatie terechtgekomen zijn. Op lokaal niveau zijn er veel dekoloniseringscampagnes op gang getrokken. Steden als Gent, Leuven en Mechelen zijn (gelukkig) hun monumenten in vraag beginnen stellen. Maar in Antwerpen is het mislukt.’

'Er is nog altijd geen monument voor de slachtoffers van het Belgisch kolonialisme, of voor bepaalde individuen, vrijheidsstrijders, …’

‘In Gent en in Leuven zijn de dekoloniseringtrajecten al een stapje verder gegaan, maar ook die blijken uiteindelijk ook teleur te stellen. In Gent gingen ze niet veel verder dan een reeks van aanbevelingen, die bijna allemaal genegeerd zijn. Stadsbesturen spelen echt wel een belangrijke rol. Maar nu krijg je het gevoel dat ze echte ingrepen liever vermijden.’

De BLM-protesten waren dus eerder een steekvlam dan een katalysator voor duurzame verandering?

‘In die ene maand zijn er vijf monumenten weggenomen, nadien geen enkele meer. En misschien nog belangrijker: de publieke ruimte vertelt vier jaar later nog steeds alleen het verhaal van de kolonisator. Er is nog altijd geen monument voor de slachtoffers van het Belgisch kolonialisme, of voor bepaalde individuen, vrijheidsstrijders, …’

‘Er zijn in Vlaanderen ook geen straten hernoemd naar zulke figuren. Patrice Lumumba heeft er een paar in Brussel en Wallonië, maar verder dan dat gaat het nog niet. En die plekken zijn niet de grote boulevards in België. De square Lumumba in Brussel, dat is een uithoek. In Charleroi ligt de Lumumbastraat dan weer buiten de ring. Dat zijn niet de centrale ijkpunten in de publieke ruimte. Tegelijkertijd heb je in Oostende en Brugge nog altijd een Leopold II-laan. Je kan dus niet spreken van duurzame verandering.’

Waarom gaat de verandering zo traag?

‘Er leven hier nog mensen die het koloniale beleid van de jaren vijftig hebben meegemaakt en zich dus niet herkennen in die koloniale kritiek. Hoewel die oude kolonialen aan het uitsterven zijn, zijn er ook veel mensen die nog een nonkel pater hebben gekend. En die kunnen de koloniale kritiek niet koppelen aan de verhalen van hun jeugd.’

'We moeten misschien nog een generatie wachten om echte verandering te zien.'

‘Daarnaast is het debat natuurlijk ook gepolariseerd. Dekoloniseren betekent machtsstructuren en onderdrukkende denkkaders loslaten. Maar veel mensen denken dat dat gelijk staat aan de eigen machtspositie of positie in de samenleving opgeven. Dat zien ze als een bedreiging, terwijl wij dat ook als een verrijking en een noodzaak kunnen zien.’

‘Ik beschouw dekolonisering ook als een emancipatiebeweging. In de negentiende eeuw hadden we het proletariaat, in de twintigste eeuw en eenentwintigste eeuw de vrouwenbeweging. Onze samenleving wordt diverser en dekolonisering zal nu eenmaal plaatsvinden. Maar niet van vandaag op morgen.’

'We moeten daarom misschien nog een generatie wachten om echte verandering te zien. Maar we mogen tegelijkertijd niet vergeten dat we al van ver komen. Weet je, in 2010 was de koloniale herinnering nog een en al nostalgie. Niemand zal Leopold II vandaag de dag nog openlijk verdedigen, buiten hier en daar een verdwaalde politicus. Terwijl toenmalig Europees parlementslid Louis Michel hem in 2010 nog een genie noemde.’

Heel wat activisten die in 2020 op de barricades stonden, zijn vier jaar later vooral gefrustreerd over de trage vooruitgang. Begrijpt u hen?

‘Ik begrijp de ontgoocheling. In 2020 was België een echte pionier. Ik moest op internationale congressen uitleggen wat er in onze steden aan de hand was, du jamais vu. Nu moet ik uitleggen waarom het fout gelopen is. Ook de federale Congocommissie, die de koloniale mensenrechtenschendingen en exploitatie moest onderzoeken, is uiteindelijk gestrand en heeft niets bereikt, terwijl daar enorm veel tijd en moeite in is gestoken. Ook dat was geen goede reclame.’

‘Ik kan mij voorstellen dat activisten pessimistisch worden omdat ze weinig resultaten zien. Maar tegelijkertijd moeten ze toch de druk hoog houden. In de Matongewijk hebben ze twintig jaar actie moeten voeren voor een Lumumbapleintje, en dat is er uiteindelijk gekomen. Je ziet dat politieke partijen uiteindelijk wel op die kar springen.’

'Ook academici en de media moeten de kwestie blijven opvolgen. Het kan gewoon niet dat wij binnen twintig jaar nog altijd een compleet witte publieke ruimte hebben. Ook al heb ik de indruk dat het grote keerpunt, een monument voor de slachtoffers van Belgisch kolonialisme, blijkbaar nog een brug te ver is.'

In grote Nederlandse steden worden wel zulke herdenkingsmonumenten opgericht voor slachtoffers en verzetshelden. Waarom lukt het daar wel?

‘Eerst en vooral had je in Nederland al veel vroeger een grotere postkoloniale migratie, voornamelijk van Surinamers. In België kwam migratie vanuit de voormalige kolonies – Congo, Rwanda en Burundi – pas vanaf de jaren ’80 tot stand. De tweede generatie, hoogopgeleid en mondig, heeft er de laatste tien jaar voor gezorgd dat het koloniale erfgoed massaal in vraag gesteld kon worden.’

‘Het zijn ook twee verschillende koloniale contexten. Het Nederlandse slavernijverleden vond natuurlijk veel vroeger plaats. In België gaat het debat over Leopold II en dus de monarchie, één van de pijlers van de Belgische identiteit.’

‘Commentaar geven op de monarchie is heel lang, en voor sommigen nog altijd, gevoelig geweest. Tenslotte is er ook de veelheid van het koloniale erfgoed en de evidentie ervan in ons straatbeeld. Elke centrumstad heeft wel een monument of een straatnaam dat verwijst naar het koloniale verleden. Daardoor zien ze het probleem ervan niet meer in.’

Toont dit aan dat we nog wel wat werk voor de boeg hebben om ook de herdenkingscultuur te dekoloniseren?

‘Onze openbare ruimte is een illustratie van een veel groter probleem. Ook in het onderwijs, in maatschappelijke debatten en zelfs in de historische expertise in Vlaanderen heeft de witte stem nog steeds te veel invloed. Daardoor worden bepaalde groepen uit het collectieve geheugen gewist en krijgen ze geen ruimte voor hun herinneringen.’

‘Duidingsborden bij koloniale monumenten zijn een gemakkelijkheidsoplossing, maar ontwijken eerder het probleem.'

‘Het leidt tot beperkte perspectieven, die Vlaanderen isoleren en intellectueel verarmen. Maar de slachtoffers van het kolonialisme maken ook deel uit van onze geschiedenis, net als Koning Willem I die in 2017 een straat kreeg in Gent, of Maarten Luther in Antwerpen.’

Een herdenkingsmonument is dus nog een brug te ver. Wat kunnen lokale besturen in tussentijd doen?

‘Duidingsborden bij koloniale monumenten zijn een gemakkelijkheidsoplossing, maar ontwijken eerder het probleem. Niemand leest die teksten. Vaak is de inhoud veel te wollig of naast de kwestie. Het bordje naast het monument van Leopold II in Hasselt spreekt bijvoorbeeld van negatieve én positieve facetten van koloniale politiek.’

‘Ik pleit nadrukkelijk voor een museum van koloniale propaganda, zoals je dat ook hebt in veel andere landen. Daar kunnen voorlopig alvast een aantal koloniale monumenten staan. De standbeelden van Leopold II die weggehaald werden in Ekeren en Gent staan nu ergens stof te vergaren en niemand weet wat ermee te doen. In andere landen worden zulke monumenten een object van een museum, maar hier gaan we dat dan wegstoppen in een kelder. En dus het verleden uitgommen.’

‘Gebruik zo’n museum toch om mensen bewust te maken van koloniale propaganda. De monumenten die dan toch blijven staan in het straatbeeld krijgen dan ook een andere connotatie. Ik verwacht dat vroeg of laat ook die gemeenten van die koloniale monumenten af willen en dat kunnen ze dan mooi bewaren in dat museum.’

Word ProMO*

Vind je MO* waardevol? Word dan proMO* voor slechts 4,60 euro per maand en help ons dit journalistieke project mogelijk maken, zonder betaalmuur, voor iedereen. Als proMO* ontvang je het magazine in je brievenbus én geniet je van tal van andere voordelen.

Je helpt ons groeien en zorgt ervoor dat we al onze verhalen gratis kunnen verspreiden. Je ontvangt vier keer per jaar MO*magazine én extra edities.

Je bent gratis welkom op onze evenementen en maakt kans op gratis tickets voor concerten, films, festivals en tentoonstellingen.

Je kan in dialoog gaan met onze journalisten via een aparte Facebookgroep.

Je ontvangt elke maand een exclusieve proMO*nieuwsbrief

Je volgt de auteurs en onderwerpen die jou interesseren en kan de beste artikels voor later bewaren.

Per maand

€4,60

Betaal maandelijks via domiciliëring.

Meest gekozen

Per jaar

€60

Betaal jaarlijks via domiciliëring.

Voor één jaar

€65

Betaal voor één jaar.

Ben je al proMO*

Log dan hier in