“‘Veiligheid en gezondheid in KMO's’
De Europese Ministers van Werkgelegenheid en Sociale Zaken, waaronder voor België Kris Peeters, bliezen hier op de Internationale Arbeidsconferentie vorige woensdag verzamelen, samen met Eurocommissaris Marianne Thyssen en de IAO-top. Voor een bijzondere vergadering over veiligheid en gezondheid in kleine ondernemingen. De internationale woordvoerders van werkgevers en werknemers, Luc Cortebeeck voor de werknemers, mochten mee aanschuiven. En kregen ook even het woord.
We kennen kleine ondernemingen waar het goed werken is, begon Luc Cortebeeck, en waar bedrijfsleiders goed zorg dragen voor de veiligheid en gezondheid van het personeel.
Soms wat paternalistisch, soms wat autocratisch, maar in elk geval met een sterke gehechtheid aan menselijke waarden en de menselijke waardigheid als het aankomt op veiligheid en gezondheid.
Inderdaad, vervolgde Luc Cortebeeck, voor zo’n KMO’s moet je het niet doen. Voor die heb je geen wetgeving, reglementering, inspecties en sancties nodig. Maar er zijn er andere. En voor die heb je dat wel nodig. Vergelijk het met autochauffeurs. Moesten die allemaal de regels volgen en veiligheid voorop stellen, dan zou je noch verkeersagenten, noch verkeerslichten van doen hebben. Alleen zit de wereld niet zo in elkaar. Niet in Genève stad. En niet elders in de wereld.
Veiligheids- en gezondheidsdeficit
Erger, KMO’s blijken gemiddeld meer problemen met veiligheid en gezondheid te hebben dan grotere ondernemingen. Door minder middelen voor investeringen in veiligheid en gezondheid.
KMO’s blijken gemiddeld meer problemen met veiligheid en gezondheid te hebben dan grotere ondernemingen.
Door minder opleiding. Minder kennis van zaken. Minder vaste werknemers. Minder aandacht vanwege de inspectiediensten. Minder overleg ook. Om nog te zwijgen van de vele KMO’s die opereren in de sfeer van de informele economie. Of die KMO’s die onderaan de internationale toeleveringsketens bengelen en onder zeer zware economische druk worden gezet.
Kortom, besloot Luc Cortebeeck. Deregulering, onder welk mom ook – Refit, better regulation, smart regulation –, is niet het antwoord dat we nu nodig hebben.
Maar eerder een krachtig, voluntaristisch beleid om het veiligheids- en gezondheidsdeficit in KMO’s aan te pakken, door in te werken op de structurele handicaps van KMO’s als het aankomt op naleving van de regels en investeringen in veiligheid en gezondheid. Veiligheid en gezondheid zijn geen kost, maar een investering. Met meer investering in sociaal overleg in KMO’s. Meer investering in een krachtig handhavingsbeleid naar KMO’s. Meer investering in opleiding rond veiligheid en gezondheid.
Zaak van leven en dood
Hij eindigde met een krachtige oproep aan de beleidsverantwoordelijken om Europees opnieuw te gaan doen wat jarenlang werd gedaan: opbouw van Europese regels rond veiligheid en gezondheid in plaats van in de val te trappen van Europees aangedreven afbraak van regels. Letterlijk een zaak van leven en dood.
Deze bijdrage werd geschreven door Chris Serroyen.
PS. Voor een vollediger verslag van deze informele bijeenkomst kan je hier terecht!
Dit artikel maakt deel uit van een reeks over de Internationale Arbeidsconferentie: