Onze verhalen worden in omgekeerde volgorde verteld

Column

De maand van Layla El-Dekmak

Onze verhalen worden in omgekeerde volgorde verteld

Verhalen in de juiste volgorde vertellen is essentieel, schrijft MO*columniste Layla El-Dekmak. En dan heeft ze het over elk nieuwsartikel dat praat over 7 oktober zonder daarbij 6, 5 of 4 oktober te vermelden of de jaren van onderdrukking, bezetting, apartheid en geweld tegen Palestijnen.

‘Mijn hele leven lang heeft het nieuws onze verhalen in omgekeerde volgorde verteld.’ Deze reactie van een Libanese man in Utrecht, na de gebeurtenissen in Amsterdam, echoot al een week lang in mijn hoofd. Het verbindt de pijnpunten tussen krantenkoppen, heersende narratieven en zijn realiteit, die ook de mijne is. Met die ene zin vatte hij zoveel samen.

Zijn uitspraak is van toepassing op elk nieuwsartikel dat praat over 7 oktober zonder daarbij 6, 5 of 4 oktober te vermelden of de jaren van onderdrukking, bezetting, apartheid en geweld die de Palestijnen moesten ondergaan, en nog steeds ondergaan. Het zijn de nieuwsberichten van westerse journalisten die schrijven over het Libanese Hezbollah als agressor van Israël, als terreurorganisatie, maar die daarbij ‘vergeten’ vermelden dat Hezbollah pas ontstond in 1982. Na jarenlange agressie door Israël. Als reactie op. Als verdediging tegen.

Sinds zijn ontstaan voert Israël gewelddadige invallen en invasies uit in Libanon: in 1948, 1968, 1973, 1978 en dan in 1982. We spreken over veertig jaren van invasieve aanvallen op Libanon door Israël, vóór er nog maar sprake was van Hezbollah. Libanon is een soevereine staat, de landsgrenzen zijn wettelijk bepaald, het heeft het recht zichzelf te verdedigen.

Het plat bombarderen van dorpen, het uitmoorden van onschuldige burgers, het viseren van vluchtelingenkampen, het vernielen van openbare infrastructuur, en noem maar op. Israël deed het lang vóór 1982 en stopt ook vandaag niet. Het maakte er nooit een geheim van dat het Libanees land wil innemen. De uitbreiding van de apartheidsstaat is altijd een drijfveer geweest.

Het ontstaan van Hezbollah was het antwoord op de agressie van Israël. Toch wordt het verhaal keer op keer in een andere volgorde verteld, alsof Israël geen andere optie heeft dan Libanon aan te vallen vanwege het aanhoudende geweld van Hezbollah.

Verkeerde volgorde. Verdraaide logica. 

Niet álle geweld wordt veroordeeld

De man in Utrecht zei het als reactie op de gebeurtenissen in Amsterdam. Daar speelde het Israëlische Maccabi Tel Aviv een voetbalwedstrijd tegen het Nederlandse Ajax. Maccabi Tel Aviv heeft al boetes op zijn palmares voor racisme en discriminatie en in 2023 kwam er een onderzoek naar de fanclub wegens racistische voorvallen.

De tijdlijn van wat er gebeurde in Amsterdam is cruciaal. Zo scheuren woensdagnacht Maccabi fans er Palestijnse vlaggen van gevels, slagen ramen in en belagen een taxichauffeur. Donderdagmiddag hebben Maccabi fans spandoeken bij zich met daarop onder andere emblemen van IDF-eenheden en namen van IDF-soldaten. Het IDF is de defensiemacht van Israël en wordt momenteel mee onderzocht voor oorlogsmisdaden en volkerenmoord.

‘s Avonds zingen de Maccabi fans, onder bescherming van de Nederlandse politie, chants waarin aan het IDF wordt opgeroepen om de Arabieren te vernietigen. Ze vieren daarbij ook het feit dat er geen scholen meer zijn in Gaza omdat er geen kinderen meer zijn. Kortom: genocidaire, fascistische, racistische liederen en slogans. Wat strafbaar is, blijft in Amsterdam verdacht ongestraft. Tijdens de match verstoren de Maccabi-fans de minuut stilte voor de slachtoffers van de overstromingen in Valencia.

Na dit alles, is het voor een groep blijkbaar genoeg geweest. Geweld wordt beantwoord met geweld. 

Het verschil: alleen dat laatste geweld wordt openlijk veroordeeld én belicht. Door zowel politiek als media. Racisme en fascisme zijn op papier strafbaar maar niet zo in Nederland.

Om het met de woorden van collega journalist Ingabire te zeggen: wat er gebeurde in Amsterdam toont nogmaals aan dat witte mensen geweld op zo’n manier definiëren dat zij niet aansprakelijk zijn. Je mag islamofobe en anti-Arabische bedreigingen scanderen, en trots je steun verkondigen aan de massamoord op een bevolking, maar dat wordt niet gezien als geweld. Racisme en dehumanisering van zwarte mensen en mensen van kleur wordt genormaliseerd, soms zelfs verwacht, bijna altijd gepardonneerd en genegeerd. Pas als deze dingen worden erkend als wat ze zijn: extreem gewelddadig en in vele gevallen zelfs illegale daden, dan zouden de media en de politiek anders over deze gebeurtenissen berichten. 

Albanese, speciaal VN-rapporteur, vroeg om een onderzoek naar de rol van westerse media bij het verduisteren van het geweld van Israëlische partijen.

Nog voor het stof was gaan liggen verdraaiden de nieuwsberichten al de chronologie en deden het uitschijnen alsof de Maccabi-fans de slachtoffers waren. De Amsterdamse fotograaf Annet De Graaf die aanwezig was, zag kort nadien hoe haar beelden werden misbruikt om het tegenovergestelde te beweren van wat ze aantoonden. Niet enkel door Nederlandse of Vlaamse media, maar ook door grote internationale instanties zoals BBC. Krantenkoppen spraken over pogroms en een nieuwe Kristallnacht.

Francesca Albanese, mensenrechtenadvocaat en speciaal rapporteur van de VN voor de bezette Palestijnse gebieden, vroeg daarom specifiek om een onderzoek in te stellen naar de betrokken westerse media bij deze gebeurtenissen. In haar statement veroordeelde ze de desinformatie en het verduisteren van het geweld van Israëlische partijen.

De noodzaak voor zo’n onderzoek dient schaamrood te brengen op de wangen van onze media. Het is jammer genoeg geen unicum. In het verleden bevonden internationale tribunalen specifieke mediakanalen en figuren al schuldig voor medeplichtigheid, aanzetten tot geweld en andere internationale misdaden. De gebeurtenissen van afgelopen week in Amsterdam en de berichtgeving die daarop volgde, doen Albanese concluderen dat er genoeg grond is om een gelijkaardig onderzoek te starten.

Ongelijke behandeling

De statements uit de politiek, en hiermee bedoel ik zowel de Nederlandse als de internationale politiek, waren niet veel beter. Al snel volgde een veroordeling van het gewelddadige antwoord, maar werd er gefaald om de oorsprong te benoemen: die van het geweld van Maccabi-fans dat daaraan vooraf ging. De politie, politiek en media bepalen zo dus wie recht krijgt op bescherming en wie wordt veroordeeld. Los van rechtvaardigheid, los van feiten, los van de reële continuïteit van het narratief.

Ik bekeek de persconferentie van Nederlands premier Schoof naar aanleiding van de gebeurtenissen. De Nederlandse regering wil nu laten uitschijnen dat de oorsprong van het probleem ligt bij integratie. Terwijl hij over de Maccabi Tel Aviv-hooligans spreekt als 'een kleine groep', wordt het reactieve gewelddadige gedrag van de andere kleine groep jongeren opeens wel toegeschreven aan een groot deel van de samenleving.

Wat kan voor de een, kan niet voor de ander. Het kabinet wil nu laten onderzoeken of het Nederlands burgerschap kan worden ingetrokken bij antisemitisme en andere vormen van discriminatie. Critici waarschuwen terecht voor de ongelijke behandeling van twee groepen. Het is duidelijk dat de discriminatie van de ene groep niet gezien, herkend of bestraft wordt. 

Voor Schoof is er verder ‘een groot verschil tussen vernielen en mensen naar het leven staan’. Zijn letterlijke woorden. Hij trachtte daarbij zijn steun uit te spreken ten voordele van de Maccabi-fans maar vergeet daarbij dat zij evengoed mensen naar het leven staan. Ze ondersteunen luidop zingend een volkerenmoord en roepen op tot doodslag van Arabieren. Hun voetbalclub is verbonden aan een natie die terechtstaat voor genocide.

Of ziet Schoof de Palestijnen of mensen met Arabische roots misschien niet als mensen?

Dus ik vraag opnieuw: welk geweld en van wie? Door verhalen te verknippen en anders in oorzaak en gevolg weer te geven, zijn de politiek en de pers niet alleen medeplichtig, het brengt ook de eigen bevolking in gevaar.

Islamofobie en antisemitisme nemen toe. Door de eenzijdige berichtgeving en framing van het geweld in Amsterdam ziet het meldpunt Meld Islamofobie nu al meer moslimhaat. Ook antisemitisme neemt toe want door antizionisme foutief weg te zetten als antisemitisme verzwakt het de term antisemitisme en volgt verwarring en onbegrip. De twee zijn niet hetzelfde.

Als je het verzet weg wil, dan moet de onderdrukking verdwijnen.

‘Zo wordt het onmogelijk om over écht antisemitisme te spreken’, schreef de joodse activist Phinaes Shapiro voordien bij OneWorld. Opvallend: hij getuigde (eveneens bij OneWorld) na de gebeurtenissen in Amsterdam dat de politie hem trachtte te beschermen tegen “pro-Palestijnen”, terwijl hij net wilde waarschuwen voor de Maccabi-fans.

De tijd is aangebroken om verhalen in de juiste volgorde te vertellen. De wetenschap is er. De getuigen zijn er. De feiten zijn er en die gaan niet weg. Zolang Israël een ander volk onderdrukt en land afpakt, creëert het verzet, aldus de Amerikaans-joodse journalist Nathan Trall. Als je het verzet weg wil, dan moet de onderdrukking verdwijnen. Er is geen andere manier.

Ook Mandela was een ‘terrorist’

Mijn leven lang zit ik als journalist met Libanese roots, net zoals de man in Utrecht, gevangen in een wereld waarin verhalen worden opgeknipt. Ze worden anders gepresenteerd ten voordele van macht, geld en de heersende orde. Mijn werk bestaat al te vaak uit het deconstrueren en het opnieuw proberen opbouwen van de schade die is aangericht. 

Verhalen in juiste volgorde vertellen is essentieel, en wanneer we dat doen is het makkelijker om de verbanden te zien.

De nu alom geprezen held Nelson Mandela, de man die streed tegen apartheid en wiens uitspraken vandaag op zeemzoete roze kaartjes worden gedrukt, werd jarenlang door de westerse politiek en journalistiek bestempeld als terrorist. Pas in 2008, net voor zijn negentigste verjaardag, werd zijn naam geschrapt op de Amerikaanse terroristenlijst.

Apartheid in Zuid-Afrika kwam ten val door ‘terroristen’ als Mandela, omdat de economie werd geboycot, het land werd buitengesloten van internationale events zoals sportwedstrijden, ​​de eigen bevolking in opstand kwam en protesten wereldwijd alleen maar toenamen. Mandela verbond zijn lot, ook na zijn bevrijding, aan dat van de Palestijnen.

Als we verhalen vertellen in de juiste volgorde, is het veel makkelijker om de verbanden te zien tussen onderdrukking en geweld overal ter wereld. 

Jeroen Brouwers schreef in zijn boek Bezonken Rood dat ‘niets bestaat dat niet iets anders aanraakt’. Zonder het begin, zie je het einde niet naderen. De prijs van verhalen die in foute volgorde worden verteld zijn mensenlevens. Onschuldige mensenlevens. Dat zien we elke dag in Gaza, op de Westelijke Jordaanoever, in Libanon en nu in Amsterdam.

Word proMO*

Vind je MO* waardevol? Word dan proMO* voor slechts 4,60 euro per maand en help ons dit journalistieke project mogelijk maken, zonder betaalmuur, voor iedereen. Als proMO* ontvang je het magazine in je brievenbus én geniet je van tal van andere voordelen.

Je helpt ons groeien en zorgt ervoor dat we al onze verhalen gratis kunnen verspreiden. Je ontvangt vier keer per jaar MO*magazine én extra edities.

Je bent gratis welkom op onze evenementen en maakt kans op gratis tickets voor concerten, films, festivals en tentoonstellingen.

Je kan in dialoog gaan met onze journalisten via een aparte Facebookgroep.

Je ontvangt elke maand een exclusieve proMO*nieuwsbrief

Je volgt de auteurs en onderwerpen die jou interesseren en kan de beste artikels voor later bewaren.

Per maand

€4,60

Betaal maandelijks via domiciliëring.

Meest gekozen

Per jaar

€60

Betaal jaarlijks via domiciliëring.

Voor één jaar

€65

Betaal voor één jaar.

Ben je al proMO*

Log dan hier in