Wat betekent het om Oekraïens te zijn? Dat bepalen Oekraïners zelf
‘Nationalisme is geen extremisme waar we bang voor moeten zijn’
© Marek Kowalczyk
© Marek Kowalczyk
Vrede lijkt in Oekraïne nog ver weg. Ondertussen brengt de oorlog een verschuiving teweeg bij de bevolking: Oekraïners bouwen steeds meer bruggen met elkaar. Er ontstaat een inclusief nationalisme. ‘Als we mensen zouden uitsluiten, wat is nationalisme dan nog?’
Tot 2014 voelde lerares Engels en vertaalster Masha Shumiatska zich helemaal niet Oekraïens. Haar identiteit was lokaal. Ze komt uit de stad Donetsk, zo zei ze altijd als iemand naar haar afkomst vroeg.
Nadat de oorlog uitbrak in de regio Donetsk en Loegansk, ook bekend als de Donbas, vluchtte ze naar Charkiv. In die periode begon ze zich af te vragen ‘wat Oekraïne is’ en waarom de stemming in de rest van het land zo anti-Donetsk was. ‘Sommige Oekraïners in het westen van het land beschouwden ons toen, en nog steeds, als pro-Russisch’, zegt ze.
In februari 2022 moest Shumiatska opnieuw vluchten, deze keer naar Lviv, in het westelijke deel van het land. Ze was bang dat mensen daar haar niet zouden accepteren: alleen haar vader was Oekraïens, haar moeder was Joods. De 33-jarige Shumiatska sprak toen nog Russisch en als Joodse wist ze niet wat te verwachten in het overwegend christelijke Lviv. Maar na een tijdje besefte ze: de enige persoon die kan beoordelen of ze Oekraïens is of niet, is zijzelf.
In 2022 voelde 85% van de bewoners van Oekraïne zichzelf in de eerste plaats Oekraïens, zo bleek uit onderzoek van het Kyiv International Institute of Sociology (KIIS). In 1992, toen het land net onafhankelijk was geworden van de uiteengevallen Sovjet-Unie, ging het om slechts 46% van de bevraagden.
In de jaren 90 identificeerden Oekraïners zich, net als Shumiatska, vooral met hun regio of met hun stad, hun dorp. Het was pas de Oranjerevolutie van 2004 die leidde tot een significante versterking van de identiteit van de Oekraïners. Dat jaar gingen ze de straat op nadat Viktor Janoekovitsj op omstreden wijze de presidentsverkiezingen had gewonnen.
Maar de politieke ruzies en corruptieschandalen die daarop volgden, zorgden ervoor dat de Oekraïners wantrouwig bleven tegenover centrale autoriteiten. De belangrijkste identiteit bleef mede daarom lokaal en regionaal, en dat zou zo blijven tot de grootschalige Russische invasie van 2022.
Bewuste keuzes
Shumiatska besloot om na de invasie toch in Oekraïne te blijven, ook al was ze ontzettend bang. Het is voor haar ‘een uiting van patriottisme’. ‘We blijven omdat we in overwinning geloven. We moeten de rest van de wereld laten zien dat het leven doorgaat in Oekraïne en dat het het waard is om voor dit land te vechten.’
Sinds april 2022 spreekt Shumiatska geen Russisch meer maar Oekraïens. Ze kan zich niet voorstellen dat Oekraïne weer onder Russisch bewind zou komen. ‘We waren een kolonie van het Russische imperium en daarna van de Sovjet-Unie. We stonden gedurende 300 jaar cultureel en economisch onder druk. We mochten onze taal niet spreken, al onze middelen werden gebruikt om de Sovjet-Unie rijker te maken. Gelukkig worden meer en meer Oekraïners zich nu bewust van hun identiteit, ze komen op voor hun land.’
Deze bewuste burgers zijn volgens Shumiatska nationalisten. ‘Nationalisme is geen extremisme waar we bang voor moeten zijn’, vindt zij. Voor haar betekent het actief burgerschap, engagement en liefde voor je land. Die leiden tot bewuste keuzes, zoals het leren van de officiële taal.
Inclusief nationalisme
Meer en meer Oekraïners beginnen op die manier naar nationalisme te kijken. Ze zien het als een manier om de samenleving te verenigen in de ultieme, existentiële strijd, en niet langer als een ideologie die de samenleving zou opsplitsen in Oekraïners en niet-Oekraïners. Het aantal Oekraïners dat die laatste denkwijze volgt, is al aanzienlijk gedaald: van 41% in 2007 tot 25% in 2015, zo blijkt uit cijfers van de onafhankelijke Oekraïense denktank Razumkov Centre.
Dat was ooit anders. Historisch gezien was het nationalisme in Oekraïne synoniem met uitsluiting, herinnert Volodymyr Kulyk, vandaag verbonden aan de Kyiv School of Economics en tot voor kort onderzoeker bij het Instituut voor Politieke en Etnische Studies aan de Nationale Academie van Wetenschappen van Oekraïne. ‘De Organisatie van Oekraïense Nationalisten (OON) pleitte voor een land vooral voor Oekraïners. Ze sloten Polen, Russen en Joden uit.’
In 1941 zocht een fractie van die Organisatie van Oekraïense Nationalisten, onder de leiding van Stepan Bandera, de steun van het Derde Rijk om opnieuw een onafhankelijke Oekraïense staat op te richten. Een staat die uiteindelijk ook nationale minderheden zou moeten uitsluiten. De fractie pleegde een pogrom tegen Joden in Oekraïne. Maar nazi-Duitsland erkende de oprichting van de Oekraïense staat niet, arresteerde de leiders ervan en plaatste Oekraïne onder bezettingsbestuur.
Door de associaties met het nazisme is de familie van Shumiatska bang voor nationalisme. Tijdens de Tweede Wereldoorlog deden nationalisten uit west-Oekraïne vrijwillige dienst bij een nazidivisie. Die werd voornamelijk ingezet aan het oostfront, in de strijd tegen het Rode Leger en bij de onderdrukking van Sovjet-, Poolse en Joegoslavische partizanen. Delen van die divisie zouden hebben deelgenomen aan verschillende bloedbaden.
De term nationalisme bleef in Oekraïne omstreden tot 2014, schat Kulyk in. Toen hij eind jaren 90 bezig was met zijn boek over inclusief nationalisme, raadden zijn collega’s hem nog af de term te gebruiken vanwege negatieve connotaties. ‘Zelfs onderzoekers associeerden het toen met een etnisch, exclusief fenomeen. In 2014 is dat beginnen te veranderen.’
'Ook al heeft een deel van Oekraïners de term intussen omarmd, de Sovjettraditie van het kijken naar nationalisme als de liefde voor eigen natie gecombineerd met de haat tegenover andere naties, is nog altijd sterk.’
Maar politicoloog Mykola Riabchuk merkt dat deze Sovjetinterpretatie stilaan aan belang verliest. Meer nog, uit een bevraging door de Ilko Kucheriv Democratic Initiatives Foundation en het Razumkov Centre in augustus 2022 bleek dat 67% van de ondervraagde Oekraïners zelfs vindt dat Oekraïne meer gezond nationalisme nodig heeft.
Een schadelijke stelling: “nationalistisch westen” versus “pro-Russisch oosten”
Vóór 2022, het jaar van de Russische invasie, was de Oekraïense samenleving niet verdeeld maar gefragmenteerd, benadrukt politicoloog Mykola Riabchuk. Ze bestond enerzijds uit Oekraïners ‘die de imperiale kennis op verschillende manieren internaliseerden, en anderzijds degenen die deze heftig verwierpen; uit zij die zichzelf bijna als hetzelfde volk als de Russen beschouwden en zij die Rusland als de belangrijkste andere beschouwden. Deze complexe maatschappelijke fragmentatie is verstard in een model van zogenaamd nationalistisch westen versus pro-Russisch oosten.’
Maar deze stelling is niet alleen fout, benadrukt Riabchuk, ze is ook schadelijk: ‘Het impliceert dat pro-Russisch zijn iedereen vrijwaart van nationalisme, terwijl nationalisme een oerkenmerk is van het westen van Oekraïne.’
‘Deze mentale shortcuts zijn voordelig voor Russische en pro-Russische krachten die vroeger West-Oekraïne en alles wat Oekraïens is demoniseerden als nationalistisch, terwijl ze impliceerden dat het hoge niveau van russificatie in het zuidoosten van Oekraïne wenselijke normaliteit en echt internationalisme vertegenwoordigt.’
Riabchuk legt uit dat er in het onafhankelijke Oekraïne twee tegenovergestelde visies op de toekomst van het land heersten: een deel van Oekraïners eiste een radicale breuk met het Sovjetverleden en een grondige decommunisatie en dekolonisatie, terwijl anderen voor een mildere overgang en hybriditeit pleitten.
Queer en nationalist
Shumiatska begrijpt waar de angsten van haar familie vandaan komen. Tegelijkertijd gelooft ze dat het hedendaagse Oekraïense nationalisme niets meer te maken heeft met nazisme en uitsluiting.
Ze is niet de enige. In 2015 al had meer dan de helft van de bevraagden een inclusief beeld van de Oekraïense natie, als een land dat bestaat uit alle Oekraïens burgers ongeacht hun afkomst, spreektaal, tradities of seksuele geaardheid. In 2007 dacht slechts 39% dat.
‘Nationalisme sluit niet uit’, zegt de 20-jarige Marko, een queer activist. ‘Als we mensen zouden uitsluiten, wie dan ook – personen met een beperking, zwarte Oekraïners, vrouwen –, wat is nationalisme dan nog? Een soort beweging van en voor witte cisgender mannen. Dat is geen nationalisme!’ Marko lacht.
‘Voor mij zitten daar geen tegenstrijdigheden in, we zijn toch allemaal mensen en allemaal Oekraïners?
Voor Marko was 2014, net als voor Shumiatska, een ‘scharniermoment’ in het bewustwordingsproces. Diens familie vluchtte toen ook uit de stad Donetsk. ‘We gingen niet naar Rusland, zoals veel Russischtaligen, maar woonden zo’n beetje overal in Oekraïne. Dat verhuizen had een grote invloed op mijn bewustwordingsproces. Ik verliet de bubbel van mijn regio en realiseerde me dat er in de rest van Oekraïne mensen leven met wie ik veel gemeen had.’
Marko sprak in die periode alleen maar Russisch. Nadat die verhuisde naar Kiev, twee jaar geleden, schakelde die helemaal over op het Oekraïens. In die periode begon Marko te schrijven over het belang van behoud van Oekraïense taal en cultuur op Instagram, onder de naam Marko Kropka, wat ‘Marko Punt’ betekent.
Marko poseert voor graffiti met de tekst 'Azovstal' op de Dnjepr-dijk in Kiev (verwijzend naar de fabriek in Marioepol die intussen een symbool is van verzet). 'Ik noem mezelf queer-nationalistisch. Voor mij zitten daar geen tegenstrijdigheden in.'
© Marek Kowalczyk
Sindsdien noemt Marko zichzelf queer-nationalistisch. Hoe verenigt die die twee identiteiten? ‘Voor mij zitten daar geen tegenstrijdigheden in, we zijn toch allemaal mensen en allemaal Oekraïners? Er is nog steeds sprake van discriminatie, een stigma van lgbti+’ers en homofobie in onze samenleving, dat kan ik niet ontkennen. Maar ik denk niet dat dat ons zo scheidt.’
Hoewel Marko voortdurend grapjes maakt, is die sinds het begin van de Russische invasie vaak terneergeslagen. ‘Het drong tot mij door dat ik wil leven. Ik wil voelen en liefhebben. Ik besefte ook dat het een statement is om je in deze periode Oekraïner te noemen: je kiest ervoor om een persoon te zijn die Rusland wil vernietigen.’
Regenboogsokken naar het front
Vera Chernihyna noemt zichzelf een nationalistische lesbienne. ‘De oorlog heeft me veranderd. Voordien was ik liberaal, nu ben ik nationalistisch. Ik besefte dat ik zonder een vrij Oekraïne helemaal geen rechten zou hebben.’
Op 24 februari 2022, de dag van de Russische inval in Oekraïne, gaf de 42-jarige Chernihyna al haar abonnementen op Russischtalige nieuwsbrieven op en verwijderde ze het Russische toetsenbord van haar telefoon en pc. Sindsdien probeert ze alleen nog Oekraïens te spreken.
Op deze muur stond de tekst ‘homo-nationalistische club', iemand wiste het woord ‘homo' uit. Vera Chernihyna: ‘Nationalisme hoeft minderheden niet uit te sluiten. Rusland sluit ons uit! Het maakt nu echt niet uit hoe je eruit ziet of wat je seksuele oriëntatie is.'
© Marek Kowalczyk
Tot de invasie woonde ze, net als Masha Shumiatska, in Charkiv. Ze verdeelde haar tijd tussen een baan in IT en lgbti+-activisme: ze is medeoprichtster van de ngo Sphera. Die organiseert evenementen over lgbti+-rechten en spijkert de kennis van politieagenten bij over lgbti+-emancipatie. In 2019 organiseerde Sphera de eerste Pride in Charkiv.
Toen Chernihyna naar Lviv vluchtte, schoof ze haar strijd voor lgbti+-rechten even aan de kant om het Oekraïense leger te helpen. ‘Onze organisatie stuurde regenboogsokken naar het front, soldaten hadden het koud.’
Chernihyna heeft er geen seconde aan gedacht om naar het buitenland te vluchten. ‘Ik heb een voorbeeldfunctie. Ik ben tenslotte directrice van een lgbti+-organisatie. Bovendien wil ik helemaal niet weg. Hier is mijn thuis. Ik heb mijn rechten hier nodig, niet in het buitenland.’ Ze heeft haar liefde voor haar vaderland laten vereeuwigen op haar huid. Sinds maart loopt ze rond met een tattoo met ‘Ik hou van Oekraïne’ in de nationale tweekleur.
Ze maakt zich geen zorgen om de groei van het nationalisme. ‘Het echte gevaar voor lgbti+’ers zijn de ultraradicalen, gewelddadige mensen met wapens die ons aanvallen tijdens Prides.’ Met ‘ultraradicalen’ doelt Chernihyna op conservatieve rechtse groepen, die stellen dat lgbti+’ers, Roma en joden geen Oekraïners zouden zijn.
Nationalisme hoeft minderheden niet uit te sluiten, zegt Chernihyna. ‘Rusland sluit ons uit! Nu, tijdens de oorlog, maakt het echt niet uit hoe je eruit ziet of wat je seksuele oriëntatie is. We strijden allemaal voor een vrij Oekraïne. We zijn allemaal Oekraïners.’
Onderzoeker Volodymyr Kulyk benadrukt dat de toename van positieve houding tegenover lgbti+’ers in Oekraïne eigenlijk paradoxaal is. ‘Normaal gezien neemt de interne tolerantie in geval van externe conflicten af. Er heerst een houding van: wij tegen zij. In veel gevallen wordt de maatschappij tijdens oorlogen erg autoritair. Oekraïne is een geval apart. Hier zijn meer mensen gaan geloven in de kracht van de democratie.'
Volgens politicoloog Riabchuk beleven Oekraïners nu de uiteindelijke nationale bevrijding van de Russische koloniale overheersing. Niet alleen politiek, maar ook mentaal. ‘In die zin beëindigen we nu de 300 jaar durende nationale bevrijdingsoorlog, die in 1991 alleen werd uitgesteld maar niet werd voltooid.’
Meer over de oorlog in Oekraïne
Word proMO*
Vind je MO* waardevol? Word dan proMO* voor slechts 4,60 euro per maand en help ons dit journalistieke project mogelijk maken, zonder betaalmuur, voor iedereen. Als proMO* ontvang je het magazine in je brievenbus én geniet je van tal van andere voordelen.
Je helpt ons groeien en zorgt ervoor dat we al onze verhalen gratis kunnen verspreiden. Je ontvangt vier keer per jaar MO*magazine én extra edities.
Je bent gratis welkom op onze evenementen en maakt kans op gratis tickets voor concerten, films, festivals en tentoonstellingen.
Je kan in dialoog gaan met onze journalisten via een aparte Facebookgroep.
Je ontvangt elke maand een exclusieve proMO*nieuwsbrief
Je volgt de auteurs en onderwerpen die jou interesseren en kan de beste artikels voor later bewaren.
Per maand
€4,60
Betaal maandelijks via domiciliëring.
Meest gekozen
Per jaar
€60
Betaal jaarlijks via domiciliëring.
Voor één jaar
€65
Betaal voor één jaar.
Ben je al proMO*
Log dan hier in