Is Europa klaar voor lithiumontginning?

Reportage

Lithiumproject in Tsjechië stuit op verzet

Is Europa klaar voor lithiumontginning?

Lithium ontginnen in Europa is mogelijk en kan ons helpen in de transitie naar groene energie. Maar het ontginningsproces zelf roept meer vragen op, zo ook bij een nieuw lithiumproject in de Tsjechische regio Ústí nad Labem. Hoewel het bedrijf benadrukt dat er geen gevaar is, hebben de activisten die tegen de ontginning protesteren hun twijfels. Is Europa klaar voor lithiumontginning?

Nog maar 35 jaar geleden stikten bewoners van de Tsjechische regio Ústí nad Labem in luchtvervuiling. De hemel was het hele jaar door grijs van de smog.

In de herfst en winter baanden mensen zich een weg door de donkergele mist. Koolcentrales, verwarmingsinstallaties en kachels op kolen in huizen waren niet de enige boosdoeners. Ook uit mijnen en gas- en chemische fabrieken kwam een stank die niet uit te houden was.

In november 1989 schoten ongeveer 800 bewoners van het badkuuroord Teplice in actie. Jitka Pavlisová was toen nog maar zeventien. Ze was bang van repressie – het was het eerste ecologische protest in het communistische Tsjecho-Slowakije. ‘Maar een andere keuze was er niet’, zegt ze. ‘We stikten, letterlijk. Autoriteiten deden niks.’

‘Ze gaan het milieu opnieuw om zeep helpen. Als het moet, gaan we weer de straat op.’

Pavlisová en de rest van de demonstranten bereikten hun doel. Na een driedaagse demonstratie stelden politici een plan op om de luchtkwaliteit in de regio te verbeteren. Toch zijn de gevolgen voor de gezondheid tot vandaag voelbaar: mannen in Ústí nad Labem leven gemiddeld vijf jaar minder lang dan in de rest van het land.

In de komende jaren zullen de vier koolmijnen en vijf kolencentrales die nog actief zijn geleidelijk aan dicht gaan. Activiste Pavlisová hoopt dat de industriële regio dan eindelijk een eerlijke energietransitie kan ondergaan. ‘We hebben lang genoeg geleden om de rest van het land in energie te voorzien.’

Pavlisová zou graag hebben dat de overheid in bergtoerisme, cultuur en lokale ondernemingen investeert. Maar de regering heeft een ander idee voor de toekomst van de regio: een lithiummijn. Het grensgebied in Cínovec herbergt namelijk de grootste (1,3 miljoen ton) voorraad lithium in Europa.

Premier Petr Fiala ziet de ontginning van metaal als cruciaal voor de energietransitie. Het is een bijzondere kans voor de ontwikkeling van Ústí nad Labem, vindt hij, en een duwtje in de rug voor de stagnerende Tsjechische economie.

‘Ze gaan het milieu opnieuw om zeep helpen. Als het moet, dan gaan we weer de straat op’, zegt Pavlisová vastberaden. Ze herinnert zich nog de kale heuvels van het Ertsgebergte. Zure regen en dampen van elektriciteitscentrales vernietigden de oude oerbossen in het begin van de jaren ‘80.

Pavlisová vreest dat de lithiummijn weer voor milieuschade zal zorgen. Ze ziet de zin van een lithiummijn op vijftien kilometer van haar woonplek niet. ‘Wat hebben we hieraan?’

Activiste Jitka Pavlisová in Teplice, op het plein waar ze in november 1989 protesteerde tegen de luchtvervuiling.

Transport: het grootste klimaatprobleem van Europa

Bijna 90% van het ontgonnen lithium wordt momenteel gebruikt om batterijen te produceren voor onder andere laptops, mobiele telefoons, opslag voor zonne-energie en elektrische auto’s.

De meeste uitstoot in Europa komt op dit moment van auto’s, vrachtwagens, bussen en bestelwagens, die olie verbranden met hun motors. Dat bleek uit een studie van ngo Transport & Environment. ‘Als transport niet elektrisch wordt, kunnen we onze klimaatdoelen niet bereiken’, benadrukt Julia Poliscanova, senior directeur bij Transport & Environment.

Op dit moment verwerkt China 97% van de lithium die we nodig hebben. Dat maakt Europa kwetsbaar, want China zette grondstoffen al eerder als geopolitiek wapen in – in 2010 legde Peking zo een embargo op de export van zeldzame aardelementen naar Tokio. Dat gebeurde als gevolg van een geschil met Japan: de kapitein van een Chinese vissersboot werd gearresteerd nadat hij in wateren viste die gecontroleerd worden door Japan, maar al lang geclaimd worden door China.

Sinds 2020 keurt het Chinese ministerie van Handel geen vergunningen meer goed voor de export van kunstmatige grafietproducten naar Zweden. De officiële reden hiervoor maakten ze nooit bekend.

Ook de Russische invasie in Oekraïne toonde aan hoe afhankelijkheid van een leverancier de hele energiemarkt kan verstoren. Met de Critical Raw Materials Act (CRMA) wil de EU minder afhankelijk worden van “quasi-monopolistische leveranciers”. Tegen 2030 zou 10% van de kritische metalen die nodig zijn voor energietransitie zoals lithium in de EU moeten worden ontgonnen.

Op dit moment is er echter nog geen enkele lithiummijn operationeel (een Portugese mijn die lithium voor keramiek ontgint niet meegerekend). Protesten tegen openmijnprojecten in Servië en het noorden van Portugal hebben de ontginningsplannen van multinationale mijnbedrijven (voorlopig) stilgelegd.

De open en ondergrondse mijn in Finland zou volgens woordvoerder van de multinational Sibanye-Stillwater wel in 2026 open moeten zijn. Tsjechische premier Petr Fiala hoopt dat het project in Cínovec tegen 2026, dus nog tijdens zijn ambtstermijn, van start gaat. Alleen willen de bewoners er niets van horen.

‘Ze vertellen ons niet alles’

Pavlivsova gelooft niet in de beloftes van de mijnbedrijven dat het om een moderne, ondergrondse lithiumontginning zou gaan, met een minimale impact op het milieu. ‘Twintig jaar geleden streden we tegen de bouw van een isolatiefabriek in Krupka, op vijf kilometer van Teplice. Toen beweerden ze ook dat alles volgens het boekje zou gaan. Wat bleek? Volgens milieuorganisatie Arnika is dit bedrijf verantwoordelijk voor de meeste uitstoot van kankerverwekkende stoffen in de regio.’

Tomáš Vrbický, een 33-jarige geoloog van het bedrijf Geomet dat samen met het Australische mijnbedrijf European Metals en het Tsjechische staatsbedrijf ČEZ lithium in Cínovec wil ontginnen, begrijpt dat bewoners van Ústí nad Labem niets van de mijnbouw willen afweten.

‘Maar het soort extensieve mijnbouw zoals tijdens de communistische periode, zonder enige zorg voor het milieu is absoluut voorbij. We zullen beproefde technologie gebruiken. De wet is aangescherpt. We moeten bewijzen dat de investering minimale impact op het milieu zal hebben, anders wordt de milieu-impactstudie niet goedgekeurd.’

Geoloog Tomáš Vrbický toont mica, de mineralengroep dat lithium bevat.

De wet mag wel streng zijn, maar als hij niet wordt nageleefd en gehandhaafd, blijft het een dode letter. Elena Solis, een Spaanse advocate en actievoerster bij Ecologistas en Acción, vertelde in 2021 aan MO* dat ‘de mijnbouwlobby de EU ervan lijkt te hebben overtuigd dat de industrie “kampioen” is in de naleving van wetgeving’.

‘Bewoners hoeven zich geen zorgen te maken. Ook niet voor stof dat uit een kabelbaan zou komen.'

Het lithiumproject in Cínovec roept veel vragen op. Pavlivsova heeft, net als burgemeesters van naburige stadjes, onder andere twijfels over het transport van mijnuitvoer naar de toekomstige verfijningsfabriek acht kilometer van de mijn. Dat zou met een kabelbaan gebeuren, boven de hoofden van bewoners. ‘Dat daar geen stof uit zou komen? Geen optie.’

Pavlivsova maakt zich ook zorgen over de watervoorraad in de omgeving. ‘Bewoners van Cínovec kampen nu al met tekorten. Bij de boortesten droogden twee waterputten uit. Mijnbedrijven beweren dat het een ongeluk was. Maar wat als er meer van zulke ongevallen gebeuren? En wat met vogels als de meren in de buurt opdrogen?’

Vrbický legt uit dat water voor de mijn uit gesloten koolmijnen zou komen. ‘Dat water moet sowieso worden opgepompt. We zullen het ook hergebruiken. Hiervoor gaan we een behandelingsstation bouwen.’ Volgens Vrbický zullen de ponden in de buurt niet opdrogen, waterbronnen voor drinkwater zouden ook niet worden aangetast omdat water voor het project uit andere waterniveaus zal komen. ‘Bewoners hoeven zich geen zorgen te maken. Ook niet voor het stof, de containers zullen dicht zijn.’

Het bedrijf Geomet heeft de milieu-impactstudie al in 2021 ingediend. Op basis van de input van verschillende instanties, ngo’s en de bewoners van de regio oordeelde het ministerie van Klimaat en Milieu dat er bijkomend onderzoek moet komen. Ook de impact van de verfijningsfabriek moet worden meegenomen.

Pavlivsova vindt het verdacht dat er nog steeds geen definitieve versie van documentatie bestaat. ‘De informatie verandert voortdurend. Ze vertellen ons niet alles.’

Industriezone in Újezdeček waar de verwerkingsfabriek gepland is.

Not in my backyard?

Voor Simon Edwards, algemeen directeur van European Metals, is de weerstand tegen het project in Cínovec een typisch voorbeeld van nimbyism: een not in my backyard-houding. ‘Terwijl we mijnbouw nodig hebben. Zonder mijnen zouden we achteruitgaan, we zouden bijvoorbeeld geen smartphones of laptops hebben. Je kan moeilijk iedereen tevredenstellen. In deze regio zullen misschien duizend mensen getroffen worden door het project. Maar wat is het alternatief?’

'Fossiele grondstoffen verbranden we gewoon, metalen zoals lithium en nikkel kunnen we recycleren.'

Volgens Edwards is het een kwestie van voorlichting. ‘Mensen moeten begrijpen dat verantwoorde mijnbouw, die bijdraagt tot het verminderen van het broeikaseffect of de ecologische voetafdruk, de juiste ontwikkelingsweg is.’

Ook Julia Poliscanova vindt dat we het ontginnen van kritische metalen in perspectief moeten zien. ‘Momenteel winnen we 15 miljard ton steenkool, olie en gas, tegenover 7 miljoen ton mineralen die nodig zijn voor de energietransitie. Ontginning van fossiele grondstoffen is veel schadelijker voor het milieu dan neem maar lithiumwinning in Chili. Fossiele grondstoffen verbranden we gewoon, metalen zoals lithium en nikkel kunnen we recycleren.’

Het Internationaal Energieagentschap (IEA) verwacht dat we tegen 2040 jaarlijks minder dan 30 miljoen ton aan mineralen voor hernieuwbare energietechnologie nodig zullen hebben. Dat is nog steeds aanzienlijk minder dan de hoeveelheid fossiele brandstoffen die we nu extraheren. ‘De overgang naar een hernieuwbaar systeem betekent dus in feite minder mijnen', vat Poliscanova samen.

Wat is het alternatief?

Momenteel komt 60% van het wereldwijde aanbod aan lithium uit hard gesteente en 40% uit zoutvlaktes, voornamelijk in de lithiumdriehoek van Zuid-Amerika (een regio in het Andesgebergte die bij de grootste lithiumafzettingen ter wereld hoort). Maar het zijn niet de enige manieren om de grondstof te verkrijgen.

Bedrijven en onderzoekers experimenteren met directe lithiumextractie (DLE) waarbij lithium rechtstreeks uit pekel of geothermisch water wordt geëxtraheerd. Na extractie gaat de pekel terug in het bassin of onder de grond (in het geval van geothermisch water). Volgens prognoses van Benchmark Mineral Intelligence zal deze methode meer en meer worden toegepast. Binnen 10 jaar zou 16% van alle gedolven lithium uit de DLE komen.

In het zuiden van Duitsland is Vulcan Energy als eerste bedrijf in Europa bezig met de optimalisatie van hun lithiumproductie. Eind februari was de tijdelijke centrale, gebouwd met losse containers, zo goed als klaar. Die bevindt zich in de industriële zone van de stad Landau, vlakbij splinternieuwe appartementsgebouwen en pal naast een geothermische energiecentrale. Daar haalt Vulcan Energy geothermische pekel die lithium bevat vandaan. Er zit ongeveer 180 milligram lithium per liter pekel. De centrale verantwoordelijke en chemisch ingenieur Benoit Girard laat de apparatuur in een van de containers zien: rijen buizen, pompen, filters en cilinders, waar pekel door gefiltreerd wordt om lithium te verkrijgen.

‘Bij DLE is er nauwelijks afvalproduct, in tegenstelling tot het winnen van lithium uit hard gesteente’, legt Girard uit. Het Internationaal Agentschap voor hernieuwbare energie berekende dat het mijnen van lithium bijna drie keer zo CO2-intensief is als extractie uit pekels.

'Het heeft simpelweg geen zin om elke SUV op benzine te vervangen door een elektrische SUV met een grote batterij waar grote hoeveelheid ontgonnen mineralen in zitten.'

Ook wordt er aanzienlijk minder water bij DLE gebruikt. ‘Als mensen bang zijn voor waterverbruik en lithium, denken ze meestal aan salars in Zuid-Amerika, waar heel veel water wordt verdampt’, vermoedt Girard. ‘Dat is totaal anders dan wat wij hier doen’. Bij DLE wordt het verkregen lithium gespoeld uit de filters. Water dat hierbij gebruikt wordt moet vervolgens verdampen. ‘Maar het gaat niet verloren, want we werken met een gesloten circuit van buizen. We kunnen dat verdampte water dus hergebruiken.’

Als alles goed gaat plant Vulcan Energy tegen 2026 24 ton van lithiumhydroxide (dat is meer geschikt dan lithiumcarbonaat voor de volgende generatie elektrische auto’s) per jaar te winnen; maar een ton minder dan Geomet denkt te kunnen ontginnen.

Deze hoeveelheid zou genoeg zijn voor minstens een miljoen lithium-ion-autobatterijen, afhankelijk van de grootte van de batterij. In de accu van Tesla Y, momenteel de populairste elektrische auto ter wereld, zit ongeveer 51 kilogram lithiumcarbonaat. In de kleinere Volkswagen ID2 iets meer dan 32 kilogram. Maar een grote Mercedes EQS heeft al een accu met een capaciteit van 120 kWh. Daar zit 102 kilogram lithiumcarbonaat in.

Julia Poliscanova pleit voor kleinere elektrische auto’s. 'Het heeft simpelweg geen zin om elke SUV op benzine te vervangen door een elektrische SUV met een grote batterij waar grote hoeveelheid ontgonnen mineralen in zitten.' Een grote batterij blijkt niet nodig voor dagelijks autogebruik. In de VS gebruiken eigenaars van elektrische auto’s bijvoorbeeld maar 10 tot 15 procent van het batterijvermogen.

Centrale verantwoordelijke en chemisch ingenieur Benoit Girard tijdens de laatste voorbereidingen voor de centrale in Landau operationeel wordt.

Lithiumontginning in Vlaanderen?

In principe zou lithium ook in Vlaanderen kunnen worden gedolven. In de geothermische pekel in de Antwerpse Kempen zit 100 miligram lithium per liter, bijna twee keer minder dan in Duitsland. Maar dat wil niet zeggen dat het geen zin heeft om het te extraheren, benadrukken onderzoekers van de onafhankelijke onderzoekinstelling VITO.

‘Zelfs bij een hoge concentratie lithium in pekel kan de extractie uitdagend zijn’, legt Xochitl Dominguez uit. Ze is bezig met het ontwikkelen van elektrochemische technologie voor duurzame lithiumterugwinning. ‘Vroeger vonden mensen het helemaal ondenkbaar om DLE toe te passen. Het is net alsof je een glitter van een bepaalde kleur uit een grote, modderige vijver probeert te vissen. Maar we doen het, elke dag, hier in onze labo’s.’ Binnen twee jaar komt er een minicentrale bij de geothermiecentrale van VITO in Mol om aan de opschaling van DLE te werken.

Er is veel innovatie gaande op het gebied van DLE, weet ook Niels Verstrepen, geoloog van het geothermiebedrijf HITA, dat een haalbaarheidsstudie voor het winnen van lithium in Vlaanderen heeft uitgevoerd in 2021 en 2022. ‘Om een voorbeeld te geven: toen we bezig waren met het onderzoek was het mogelijk om de absorbenten die nodig zijn voor het proces 50 keer te hergebruiken. Nu is dat aantal gestegen tot zelfs 400.’

Onderzoekster Xochitl Dominguez in een laboratorium met apparatuur voor het winnen van lithium uit pekel.

Duurzame toeleveringsketen

Zouden we al het lithium dat Europa herbergt (7% van de mondiale lithiumvoorraden) ontginnen, dan zouden we 80% van de Europese behoefte dekken. Sowieso moet dat lithium nog verfijnd en gerecycleerd worden. Anders blijven we afhankelijk van landen zoals China.

‘We zouden het eerste continent moeten zijn dat daadwerkelijk recyclingtechnologieën heeft gecommercialiseerd.'

Momenteel bestaat er nog geen toeleveringsketen voor lithium in Europa. Onderzoekers bij VITO nemen deel aan het Europees project LiCORNE dat zo’n keten probeert op te zetten. Hiervoor worden 14 verschillende innovatieve technologieën onderzocht op basis van hun duurzaamheid, industriële schaalbaarheid en lage bedrijfskosten. De meest veelbelovende technologieën zullen worden opgeschaald.

Poliscanova ziet vooral groot potentieel in de recycling van lithium. ‘We zouden het eerste continent moeten zijn dat daadwerkelijk recyclingtechnologieën heeft gecommercialiseerd, want dit is iets wat we effectief kunnen doen. Als we die batterijen ergens vandaan halen kunnen we ze gewoon recyclen en helemaal niet meer afhankelijk zijn van mijnbouw.’

Is het werkelijk zo simpel? Uit het onderzoek van Internationaal Agentschap voor hernieuwbare energie bleek dat ‘recycling geen optie is om de primaire behoefte aan lithium aanzienlijk te verminderen aangezien het aantal gebruikte batterijen de komende jaren snel zal stijgen.' Als een voertuigaccu tien jaar meegaat, zal het aantal afgedankte accu’s dat het einde van de levensduur bereikt tien jaar achterblijven bij de vraag.

Hebben we echt zoveel lithium nodig?

Voorvechters van degrowth zoals omgevingsgeografe Nina Djukanovic vindt dat we onze vraag naar lithium zouden moeten inperken in plaats van ‘het ene extractivisme voor een ander in te ruilen’. Ook Peter Tom Jones, directeur van het KU Leuven Instituut voor Duurzame Metalen en Mineralen, ‘is de eerste om te zeggen dat we minder en slimmer moeten consumeren, maar ook al dringen we onze vraag naar lithium, nikkel en kobalt met 60% terug, dan nog zullen we enorme hoeveelheden nodig hebben’.

De vraag naar lithium groeit het snelst van alle metalen, stelt het Internationale Energieagentschap. Tegen 2040 zullen we 42 keer zo veel lithium nodig hebben.

‘Lithium blijft het beste metaal voor de productie van batterijen. Het is het lichtste, meest reactieve element.'

Bewoners van Ústí nad Labem geloven hier niet echt in. ‘Binnenkort hebben we al dat lithium toch niet nodig. Er zal iets anders komen. Ze experimenteren nu met natriumionbatterijen’, zegt Pavlivsova.

Ook Bryan Bille, beleidsanalist bij Benchmark Mineral Intelligence, merkt in het rapport Increasing Lithium Supply Security for Europe’s Growing Battery Industry: Recommendations for a Resilient Supply Chain op dat ‘de ontwikkeling van lithiumvrije batterijtechnologieën, zoals natriumionbatterijen, de kwetsbaarheden in de Europese lithiumvoorziening kan helpen verlichten’.

Poliscanova is het daar niet mee eens. ‘Lithium blijft het beste metaal voor de productie van batterijen. Het is het lichtste, meest reactieve element. Het is erg moeilijk om dat te vervangen. Kobalt en nikkel worden nu minder relevant. Fosfor, daarentegen, is in opmars als sleutel voor LFP-batterijen. Maar niemand kijkt ernaar.’

Dit artikel kwam tot stand met steun van het Fonds Pascal Decroos voor bijzondere journalistiek.

Word ProMO*

Vind je MO* waardevol? Word dan proMO* voor slechts 4,60 euro per maand en help ons dit journalistieke project mogelijk maken, zonder betaalmuur, voor iedereen. Als proMO* ontvang je het magazine in je brievenbus én geniet je van tal van andere voordelen.

Je helpt ons groeien en zorgt ervoor dat we al onze verhalen gratis kunnen verspreiden. Je ontvangt vier keer per jaar MO*magazine én extra edities.

Je bent gratis welkom op onze evenementen en maakt kans op gratis tickets voor concerten, films, festivals en tentoonstellingen.

Je kan in dialoog gaan met onze journalisten via een aparte Facebookgroep.

Je ontvangt elke maand een exclusieve proMO*nieuwsbrief

Je volgt de auteurs en onderwerpen die jou interesseren en kan de beste artikels voor later bewaren.

Per maand

€4,60

Betaal maandelijks via domiciliëring.

Meest gekozen

Per jaar

€60

Betaal jaarlijks via domiciliëring.

Voor één jaar

€65

Betaal voor één jaar.

Ben je al proMO*

Log dan hier in